6. 9.

6. září 2010

Chumbawamba: The Boy Bands Have Won

Kapela „Chumbawamba“ vznikla v roce 1981 a až do počátku 90. let patřila ke špičce anarcho-punkového hnutí. V posledních letech se Chumbawamba objevuje i na českých a moravských festivalech. Naposledy jsme ji mohli slyšet letos v květnu, v pražském Lucerna Music Baru. Její nejslavnější album „Anarchy“ vyšlo v roce 1994. Od 90. let je v jejím hudebním vyjádření patrný posun od punku k popu. V Mozaice budeme vybírat písničky z předposledního, akustického alba kapely „The Boy Bands have won“. Píseň El Fusilado vypráví pravdivý příběh o hrdinovi mexické revoluce Wenseslao Moguelovi, který byl v roce 1915 odsouzen k trestu zastřelením. Jako zázrakem přežil v dešti střel. Předstíral smrt, a když střelci odešli, podařilo se mu uniknout a zachránit si život.

1. El Fusilado

„Chumbawamba“ je kapela, která prošla velkou hudební proměnou. Od bigbítu až k akustickému folkovému nádechu. Vřelý, ale naléhavý tón s jistou dávkou nostalgie balancující na hranici kýče a dokonale vyladěné sladké vokály ovšem ostře kontrastují s burcujícími texty protestujícími proti sílícímu neonacismu, terorismu, válkám, mediokracii a propastným rozdílům mezi bohatými a chudými. Ve swingující písničce „Add me“ je nejdříve vykreslen osamělý muž po padesátce, žijící jen s matkou. Neustále opakuje žádost o přátelství – jak ji známe z Facebooku a podobných serverů: „Přidejte si mě, přidejte si mě! Chtěli byste přidat mě jako přítele? Tady jsem na fotce v nacistické uniformě...“

2. Add Me

3. Words Can Save Us

Lord Bateman a John Barleycom jsou hrdiny písničky "Lord Bateman's Motorbike". Jejich jména metaforicky vykreslují představitele vyšších a nižších sociálních vrstev.

4. Lord Bateman's Motorbike Šestnácté album britské kapely „Chumbawamba“, které nyní posloucháme, má nejdelší název na světě. Tvoří ho 865 znaků. Je to vlastně taková filosofická promluva, jejíž smysl se vám pokusíme přiblížit. Začíná slovy: „The Boy Bands have won...“ Chlapecké kapely vyhrály a vyhráli by všichni, i ti, kteří hudbu jen kopírují, producenti revivalových kapel a producenti televizních show objevujících talenty, pokud bychom dovolili, aby naši kulturu utvářely mimikry, ať už z nedostatku nápadů či z přehnané úcty. Nikdy byste se neměli snažit o zmrazení kultury. Naopak, co můžete udělat, je recyklovat takovou kulturu. Vezměte na sebe obnošenou bundu staršího bratra a přestylizujte ji, změňte módu do podoby, která vám bude vlastní. Ale necitujte pouze kreativní historii a nenechejte umění – literaturu a hudbu neměnnou, jako něco nedotknutelného, jako muzejní exponáty pod sklem. A ti lidé, kteří je střeží, dělají umění medvědí službu a jsou stejní, jako opisovači či výrobci hudby, protože hudba není hudbou, když je neměnná, ale když je osobitá a má vlastní tvář. A když takováto hudba zanikne, pak bude po všem a pak můžeme říct, že chlapecké kapely vyhrály – „The Boy Bands have won...“ 5. (Words Flew) Right Around The World 6. Refugee

autor: Kateřina Andršová
Spustit audio

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.