Zbyhoň! Inscenace o českých nepravostech

18. květen 2018

Zbyhoň! je inscenace inspirovaná sporem o pravost Rukopisu Královédvorského a Zelenohorského. Má být svědectvím o eskalujícím českém, potažmo slovanském nacionalismu a ideologických konstruktů vůbec. Autory textu jsou režisér Jan Frič, dramaturg Milan Šotek a kolektiv herců.

Bratrstvo NN – neboli Národ neskoná – obsadí Novou scénu Národního divadla. Národovecká sekta přichází provést rituál znovuzasvěcení do slavné české minulosti. Jejím průvodcem jsou Rukopis Královédvorský a Zelenohorský, přičemž jejich pravost chce jednou provždy stvrdit. Takto začíná inscenace Zbyhoň!, pod níž jsou jako autoři podepsání nejen režisér Jan Frič a dramaturg Milan Šotek, ale také herci.

Na objevu rukopisů z velké části stálo Národní obrození a vůbec konstituce moderního českého národa. A mimo jiné také kompletní výzdoba Zlaté kapličky, tedy Národního divadla. To, že Národní divadlo a celé Národní obrození stojí na otázce, zda je něco pravda nebo není, s divadlem jako takovým souvisí.
Jan Frič

Zbyhoň!

A co by se stalo, kdyby se s texty Rukopisů začalo nakládat fanaticky nebo kdyby se začaly vykládat jako morální imperativy pravého češství?

Není to tak dávno, co jsem se účastnil jednoho sympozia národních divadel a vystoupil na něm jeden polský teatrolog, který říkal, že v polském národním divadle mají hrát jenom polští herci a pouze polští režiséři mají inscenovat polské hry. Současný stav divadla v Polsku to ještě nepředstavuje, ale jistě k tomu má nakročeno, vkročeno v tom je jistě Maďarsko a my se tou cestou také ubíráme, což je strašná představa, pokud zase začneme s tím pitomým vlastenčením. Naše inscenace Zbyhoň! ukazuje, jak to tady může za pár let vypadat, budeme-li chtít hrát v Národním divadle jenom o tom, že jsme národ pašáků.
Milan Šotek

Zbyhoň!

Je nemožné navštívit Národní divadlo a nebýt konfrontován s Rukopisy. V Ženíškově a Alšově výzdobě foyer Národního divadla nás například u hlavního vchodu vítají mýtičtí pěvci Záboj a Lumír.

Zbyhoň!

Nejslavnější české podvržené básně měly napodobit žánr zpěvu. Se zpěvy, leč moderního ražení, se bude konfrontovat i divák inscenace Zbyhoň! Hudbu k inscenaci složil Jakub Kudláč. Jak s hudbou v inscenaci nakládají, vysvětlil režisér Jan Frič.

Snažíme se v tom principu nepravdy pokračovat všude, takže jsem se herců zeptal, na jaké umí hrát nástroje, a pak jsem jim rozdal jiné. Třeba Filip Kaňkovský teď skvěle válí na bicí. Finální tvar je více méně záhada, ale text je více méně pevný a z padesáti procent improvizovaný.
Jan Frič

Zbyhoň!

V kolektivu herců, kteří se podíleli i na scénáři k inscenaci, je zastoupena například Lucie Polišenská, Jiří Suchý z Tábora, Pavla Beretová, Filip Rajmont nebo Patrik Děrgel.

Spustit audio