W. F. Hermans: Temná komora Damoklova. Kryštof Hádek v roli trafikanta Osewoudta proniká do konspirativního prostředí odboje
Trafikant Osewoudt se na popud svého tajemného dvojníka Dorbecka zapojí do odboje, ale po osvobození s úžasem zjistí, že je naopak obviněn z kolaborace. Kde je pravda? Odpověď poslouchejte online po dobu čtyř týdnů po odvysílání.
Dětství hlavního hrdiny je poznamenáno duševní chorobou matky, která v návalu šílenství zabila jeho otce. Vyrůstá pak v rodině samorostlého, ale dobrotivého strýčka – komunisty, jehož nehezkou a starší dceru si vezme za ženu. Henri by i nadále žil svůj život v podivném svazku s vlastní sestřenicí, užíval si strýčkovy finanční podpory a svoje pocity méněcennosti léčil tréninkem juda, kdyby nepřišla válka a do jeho trafiky a života nevkročil jeho záhadný dvojník, důstojník Dorbeck.
Od této chvíle se Henri stane odbojářem poslušně vykonávajícím všechny Dorbeckovy rozkazy, byť by nařizovaly i vraždy domnělých zrádců. Posluchač sleduje překvapivě se vyvíjející Henriho život v ilegalitě plný bizarních příhod, krutostí, převleků a útěků, aby byl na konci zaskočen tím, že odvážný odbojář je po osvobození zadržen Spojenci a souzen jako válečný zločinec a spolupracovník gestapa.
Byl Osewoudt opravdu nebezpečným konfidentem, nebo se stal nevinnou obětí omylu poválečné justice? Je jeho dvojník Dorbeck reálnou postavou, nebo jen jedním z falešných přeludů Osewoudtovy choré mysli? Anebo je celá Osewoudtova kauza jenom důkazem toho, že základní vztah mezi jedincem a společností je jenom sérií vzájemných nedorozumění a neschopností chápat pohnutky a činy bližních? Že i dějiny jsou jenom interpretací a píší je vítězové?
Čtenář ani posluchač se pochopitelně odpovědi nedočká. V Hermansově existencialisticky laděném románu však bezpochyby najde i kousek sebe a svých vlastních pochyb o světě a naší racionalistické civilizaci. Pro ty, kdo by tohle snad vnímali jako filosofickou veteš, bude Temná komora zase poutavým válečným thrillerem se spoustou bizarních postav a napínavým příběhem.
„Kdybych měl vstoupit do dějin zrovna touhle knihou, to by se mi moc nelíbilo,“ zhodnotil příkře svoje nejznámější dílo v jednom rozhlasovém rozhovoru Hermans. Román Temná komora Damoklova však už v té době byl právě tou knihou, která mu přinesla první skutečné uznání doma i ve světě.
Vydání v roce 1958 se neobešlo bez kontroverzí. Román těžil z Hermansových válečných zkušeností, na rozdíl od jiných však přinášel obraz protinacistického odboje bez tehdy obvyklého patosu. Ostatně krajně nehrdinský byl už hlavní „hrdina“, bezvýznamný trafikant Henri Osewoudt, jehož nedospělá a bezvousá tvář, malý vzrůst a vysoce posazený hlas v některých rysech připomíná Grassova Oskara z Plechového bubínku.
Ponořil jsem se tedy do tohoto románu, nejprve s obavami z jeho rozsahu pěti set stran, pak udiven faktem, že jsem jej přečetl jedním dechem. Poněvadž ten román je zároveň thrillerem, sledem napínavých dějů. Události (které se odehrávají za války a rok po ní) jsou popisovány velmi exaktně a suše, podrobně, ale rychle, jsou strašlivě skutečné, a přesto na hranici pravděpodobného. Tato estetika mě uchvátila; román posedlý skutečností, a současně fascinovaný nepravděpodobným a podivným.
Milan Kundera
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Eli Beneš: Nepatrná ztráta osamělosti. Oceňovaný debut současného českého spisovatele
-
Deník zloděje. Autobiografický příběh padlého anděla Jeana Geneta
-
Peter Karvaš: Sedm svědků. Detektivka ve hvězdném obsazení otevírá otázky po občanské odpovědnosti
-
Molière: Misantrop. Komedie o tom, jak je těžké mít rád lidi
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.