Vyučoval pomocí zážitků a předběhl dobu. Igor Zhoř formoval umělce i pedagogiku, teď má v Brně výstavu

Uvědomil si, že jako pedagog nemůže postupovat klasickým způsobem a vést amatéry k vlastnímu výrazu. Šel proto přímo na věc, líčí Marika Svobodová
Muž jiskřivého ducha, skaut, fanoušek sportu. Tak na brněnského teoretika umění se světovým přesahem vzpomínala ve vltavském večeru na téma výtvarnice Blanka Růžičková. Nyní osobnost Igora Zhoře (1925–1997), který prací na poli výtvarné kritiky a pedagogiky ovlivnil několik generací, připomíná výstava Pozdrav Igoru Zhořovi.
Krabička od sirek jako malá kalkulačka, notová osnova dvaapadesáti koncertů anebo jako návod na šťastný život. Barevná pyramida starých dobrých safety matches, sestavená z darů spřátelených umělců a vystavená vlevo od vchodu do Galerie Jaroslava Krále v brněnském Domě umění, je nejen pohledný artefakt, ale také ilustrace vztahů, které Igor Zhoř udržoval.
„Sbírání krabiček od sirek a umění inspirované ohněm byla Zhořova záliba. Na výstavě Pozdrav Igoru Zhořovi krabičky odkazují ke Zhořovým letošním stým narozeninám. Dopisy, vzkazy i tyto krabičky od sirek byla cesta, jak umělecká komunita udržovala kontakt,“ vysvětluje kurátorka Marika Svobodová.
V domácím archivu Igora Zhoře bádala několik let a příprava výstavy ji postavila před otázku, jak publiku přitažlivým způsobem představit člověka, jehož síla byla ve vizuálně nevděčné činnosti – tedy v práci teoretické, kritické a pedagogické. Vsadila proto na interakci s tvorbou jeho přátel, v Domě umění jsou tak k vidění například práce Dalibora Chatrného, Leonida Ochrymčuka, Jana Steklíka, Jana Wojnara, Jiřího Sopka nebo Václava Boštíka.
Haló, tady Škola výtvarného myšlení
Zhoře zastupují nejen jeho teoretické texty, ale také dopisy, originální novoročenky, vzkazy a fotografie, které na jedné ze stěn odkazují k jeho bohaté mezinárodní pedagogické práci. Když v 70. a 80. letech nesměl kvůli svému politickému přesvědčení připravovat výstavy a publikovat odborné texty, pustil se coby absolvent výtvarné pedagogiky do prohlubování a pilování metod výuky neprofesionálních umělců. Jeho koncept Školy výtvarného myšlení, jak vysvětluje Marika Svobodová, stál na koncentrovaném zážitku.
„Uvědomil si, že jako pedagog nemůže postupovat klasickým způsobem a vést amatéry k vlastnímu výrazu. Šel proto přímo na věc. Zadal téma a jednoduchý úkol, žáci si k němu vyhledali obrázky a náčrtky rozpracovali do velkého formátu. Zhoř s nimi během jednoho intenzivního týdne ohledal jedno téma z různých stran, do kurzů vnášel prvky akčního a performativního umění, které si účastníci sami mohli vyzkoušet. Předběhl tak dobu a otevřel cestu ke změnám ve vzdělávání v oblasti umění.“
Zhořova teoretická i pedagogická práce ovlivnila nejen brněnský umělecký okruh. V roce 1993 spoluzakládal Fakultu výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně, v roce 1997 se pak stal jejím děkanem. Na postu ale vydržel jen krátce; 22. listopadu téhož roku zemřel.
Pozdrav Igoru Zhořovi
Dům umění města Brna, Galerie Janka Krále, do 18. května 2025
Kurátorka: Marika Svobodová
Související
-
Vykrmil jsem velké zvíře, na které mám krátké vodítko. Vyjít z anonymity, usmýká mě to, říká Timo
Jeho pouliční poetické vzkazy, hříčky a básně daly vzniknout facebookové stránce, kde se diskutuje o každém nově nalezeném přírůstku.
-
Propojení kultury a vzdělávání je nasnadě. K zájmu dětí a škol by se měl přidat i zájem politiků
Divadlo jako nástroj porozumění sobě i okolí, který funguje lépe než hodiny občanky ve škole. Výstava jako laboratoř, v níž se zkoumá rovnováha života s technologiemi.
-
AVU má nového rektora. Škola by měla propagovat sebe a současné umění
Jaké jsou plány Tomáše Pospiszyla ve funkci rektora? Jaká je atmosféra na škole pět měsíců po rezignaci kritizované Marie Topolčanské?
Nejposlouchanější
Viktorín Šulc: Etuda z odvrácené strany. Alois Švehlík a Vladimír Dlouhý na stopě brutálnímu vrahovi
-
Ingeborg Bachmannová: Dobrý bůh z Manhattanu. Zosobněná síla zla, která zničí každou lásku
-
Zemřel přední český psychiatr Cyril Höschl. Poslechněte si jeho vzpomínání v Osudech
-
David Drábek: Ptakopysk. Příběh bratrů Pospíšilových, šampionů v kolové
-
Radka Denemarková: Cukrář a Venuše. Tragická romance karlovarského cukráře a krásné varietní divy
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.