Všecko zastavit, zatáhnout za brzdu a nezhebnout! Činohra Národního divadla zve na Návštěvu
Na netradiční návštěvu zve diváky činohra Národního divadla. Pro Novou scénu adaptoval prozaik Emil Hakl společně s režisérem Janem Fričem a dramaturgyní Ilonou Smejkalovou povídku „Návštěva“, kde se jako hlavní téma nenápadně vynořuje „konečnost“ a strach z ní.
V povídce Návštěva se vypravěč setkává se svými „intelektuálními“ kumpány nad kachním pohoštěním u výstředního „kamaráda“. Leitmotivem jejich klábosení se stává asteroid, který má k večeru dopadnout na planetu Zemi. O několik hodin jej však předběhne jiné vesmírné těleso, které dopadne na planinu poblíž ruského města Čeljabinsk.
Ohrožení planety je jen záminkou k tomu, aby autor otevřel choulostivější polemiku zaostřenou na křehkost lidského bytí. Řeči se vedou o zániku lidstva, všem ale uniká, že v těle jednoho z kamarádů se uhnízdila smrt. Anebo možná jen předstírají, že o tom nevědí.
Určitě je v tom vyprávění cítit, že život někdy skončí. Takže pocit konečnosti – toho, že asteroid skutečně přiletí – je jedním z témat povídky Návštěva Emila Hakla. A do té doby, než ten konec nastane, se řeší třeba politika. Jde o to, že se čeká na konec světa, který nenastane, a tak se vedou řeči. Povídka je silná vnitřní melancholií a vynikajícím jazykem.
Jan Frič
Dramaturgyně Ilona Smejkalová vnímá v povídce Emila Hakla jako jedno z důležitých témat stárnutí.
Jak to tak bývá, všichni řešíme stárnutí. Ale zatímco ženy se spíš soustředí na to, že už nebudou krásné a přitažlivé, muži si vyčítají, že v životě něco neudělali a řeší, proč to neudělali. Myslím, že to je jedno z hlavních témat povídky i naší inscenace.
Ilona Smejkalová
Všichni čtyři muži si uvědomují, že po skončení večírku se v jejich životě něco změní. Příchod změny zvěstuje již zmiňovaný asteroid, který se na Zem řítí. Po dopadu musí zákonitě nastat nějaká změna. Na jednu stranu mají čtyři kamarádi z této fatální změny strach, na stranu druhou ji očekávají. V hlavních rolích se představí David Matásek, Saša Rašilov, Ondřej Pavelka a David Prachař. Režisér Jan Frič se rozhodl, že diváky zvedne ze sedadel a pozve je přímo mezi herce na jeviště Nové scény.
Chtěli jsme, aby se diváci cítili jak na návštěvě u někoho doma. Což v divadle pro víc než tři sta diváků není snadné. Nakonec jsme se rozhodli diváky pozvat doslova k nám „do divadla“. Tudíž na začátku projdou útrobami zákulisí, a pak většinu představení budou pobývat spolu s herci přímo na scéně.
Jan Frič
Dramatizace Haklovy povídky ze sbírky Hovězí kostky zapadá do letošní dramaturgie činohry Národního divadla, ve které se výrazně soustředí na dramatizace současných i klasických textů české i světové prózy.