Všechny vzbudily rozruch. Vychází kniha o imaginativních stavbách Jana Šépky
Vila Hermína se šikmými podlahami neboli bydlení pro psychoanalytika, dům v sadu připomínající dětskou fantasy literaturu nebo kontroverzní návrh budovy olomouckého Středoevropského fóra. Téměř každá stavba českého architekta Jana Šépky vyvolává kontroverze, nebo přinejmenším zvědavý rozruch.
„Měli jsme ambici neudělat běžnou knížku, která by jen shrnovala dosavadní tvorbu, chtěli jsme tam mít i další Honzovy parkety, například jeho přesahy do malířství, proto jsme vytvořili takové množiny materiálů ke každému z projektů. Aby byl představen ve své úplnosti, ne v té architektonické, ale v umělecké,“ vysvětluje Vendula Hnídková. „Obrázková část knihy je opravdu velmi podstatná,“ dodává.
Vybírám nejlepší příběh
Jan Šépka v knize i rozhovorech často mluví o tom, že stavby žijí, pokud mají ten pravý příběh. Jeho tvorba vždy začíná promýšlením narativu pro konkrétní projekty. „Nechávám se často inspirovat věcmi, které ladí se zadaným tématem, poslouchám názory klienta na svět a hledám věci, které souzní s tím místem,“ vysvětluje Šépka. „Na základě těchto indicií se snažím stanovit koncept, postavit příběh, většinou jich vznikne víc a já pak přemýšlím, který z nich je nejlepší.“
V případě růžového betonového domku s názvem vila Hermína, který vzniknul, když byl Šépka ještě součástí studia HŠH architekti s Tomášem Hradečným a Petrem Hájkem, chtěl mít klient v domě kinosál. „Chtěli si tam pouštět filmy ze své velké filmotéky, no a vzhledem k tomu, že ta stavba měla být v příkrém svahu, tak mě napadlo překopírovat terén do interiéru stavby. Takže i vnitřek má 21 stupňů, tím sklonem vznikl promítací sál, nad ním se to prokopírovává do obýváku a všechny šikmé plochy tvoří spirálu. Dvě třetiny toho domu mají šikmé podlahy, je to tím pádem docela extrémní příklad architektury. Experiment, který ale klient ochotně přijal a pustil se do užívání tohohle neobvyklého domu,“ popisuje Jan Šépka příběh stavby, o které vznikla epizoda dokumentárního cyklu české televize Prostory.
Čerstvost, dětské vidění světa a hluboká znalost zároveň
„Mám z jeho návrhů a přemýšlení dojem, že není svazován dogmaty,“ komentuje Vendula Hnídková. „Jeho věci vyzařují nespoutanou kreativitu, obsahují výtvarné přesahy, přichází se samými neočekávanými řešeními, která často připomínají dětské, nepoučené vnímání světa. To ale vyvažuje hluboká znalost architektury.“ V rozhovoru je také řeč o Šépkově intervenci do veřejného prostoru centrálního náměstí v Českých Budějovicích, která vzbudila pozdvižení přesto, že architekt pouze zvýraznil zdejší barokní kašnu.
„Napadlo mě, že chodíme veřejným prostorem obklopeni spoustou věcí, které nevnímáme. Samsonova kašna v Budějovicích je klenot, symbol města, proto jsem ji zavřel do takového válce propojeného lávkou s Domem umění v prvním patře a každý návštěvník, který ji chtěl vidět, jím musel projít a po lávce se dostat ke kašně. Pak se mohl v její blízkosti dostat do úplně jiné atmosféry, než je na náměstí běžné.“ Pro tvůrce pak bylo zajímavé sledovat reakce veřejnosti. „Hodně lidí se domnívalo, že chci upozornit sám na sebe. Až poté, co si mohli instalaci projít a být sami s kašnou, slyšet zurčení vody, neslyšet auta, tak zjistili, o co mi šlo. Až potom mi začaly přicházet i příznivé reakce.“
O nejdiskutovanějším Šépkově návrhu, budově zamýšleného Středoevropského fóra v Olomouci, které by podle části zdejších obyvatel historické centrum zničilo a podle druhé části veřejnosti městu přispělo zásadním kouskem současné architektury, si můžete poslechnout v záznamu rozhovoru.
Poslechněte si ArtCafé s Janem Šépkou a Vendulou Hnídkovou, ale i s hudebním výběrem Pavla Klusáka ze skladeb skupiny B4, která právě vydává nové album s názvem Plastová okna.
Související
-
Jan Šépka: Překvapuje mě častá formálnost umělecké a architektonické kritiky
Jak poznáme kvalitní veřejné prostory a jak je dnes využíváme? A proč je třeba někdy i zakrýt kašnu, abychom ji mohli znovu vnímat.
-
Vyšla kniha o modernistické architektuře Ukrajiny. Mladí architekti tak chtějí zahájit diskusi
Autoři fotografické knihy, věnované opomíjenému dědictví poválečné architektury na Ukrajině, chtějí ukázat, že i v sovětském období vznikaly hodnotné stavby.
-
Ultimátní atlas moderních forem. Adam Štěch chystá velkou knihu z cest za světovou architekturou
Adam Štěch se nedávno vrátil z Jižní Ameriky s další várkou fotografií modernistických staveb a chystá se k vydání velké autorské publikace. Nejen o tom mluvil v ArtCafé.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.