Vít Janeček: Na FAMU – a asi i v celé společnosti – by mělo být více velkorysosti

6. září 2017

Dokumentarista a filmový teoretik Vít Janeček po patnácti letech nedobrovolně odchází z FAMU.

Svůj současný spor s děkanem FAMU Zdeňkem Holým, který Janečkovi po patnácti letech působení na škole kvůli údajnému „překročení etiky akademické debaty“ neprodloužil smlouvu, chápe právě jako souboj o míru otevřenosti a kritičnosti školy, která vychovává budoucí filmaře. Film se podle něho učí ve dvou rovinách. Tou první jsou technické dovednosti, které se dají zvládnout velmi rychle, to druhou pak svobodné objevování stylu v rámci tvůrčí komunity kolegů na škole. „A tady to bez předpojatosti a velkorysosti, bez svobody prostě nejde.“

Studenti by měli mít možnost vyzkoušet si i věci, které jsou takříkajíc přes čáru
Vít Janeček

Film Janeček chápe jako možnost kriticky se vyjádřit k dění ve společnosti. „Nemám problém s tím říct, že dělám angažovaný film, na tom není nic špatného.“ Vyváženost v dokumentárním filmu je podle něho zneužívaná kategorie, protože jde o subjektivní pohled autora, který se upřímně snaží dát do filmu všechno, co k tématu zjistil. „Takovéto ´pět minut Židi, pět minut Hitler´, to je opravdu pomýlený pohled na kategorii vyváženosti.“

Čtěte takéStudenti a učitelé FAMU protestují proti odchodu filmaře Janečka

Vít Janeček vystudoval FAMU, kde také patnáct let vyučoval, předtím studoval Filozofickou fakultu. Natočil celou řadu oceňovaných filmů, mj. Houba, Závod ke dnu, Dějiny Jaroslava Šabaty. Za film Ivetka a hora (2008) získal hlavní cenu v kategorii Česká radost na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě. Momentálně je v kinech k vidění film Selský rozum (natáčel se svou ženou, slovenskou režisérkou Zuzanou Piussi), pojednávající o českém zemědělství a agropodnikání předsedy hnutí ANO Andreje Babiše.

Čtěte takéVizitky, rozhovory s lidmi, kterým umění proměňuje život. Od 4. září na Vltavě

 

autor: Petr Fischer
Spustit audio