V Paříži začala ojedinělá výstava Paula Gauguina. Mistrovo dílo ukazuje v netradičním světle

19. říjen 2017
Paul Gauguin, Christ on the Mount of Olives

Gauguin alchymista - takový název nese výstava, která začala v pařížské galerii Grand Palais. Jedná se o první kompletní expozici, která zkoumá Gauguina ve své kreativitě. A to při tvorbě nejen malířské, ale i v sochařství, dekorativním umění a práci s keramikou.

Ve spolupráci s Uměleckým institutem v Chicagu a pařížským Museem Orsay odhaluje Paula Gauguina jako neúnavného tvořitele, umělce a malíře samouka, obdivovatele neznámých krajin, cestovatele a zejména samotáře, který se vymykal svým současníkům.

00748139.jpeg

Výstava návštěvníkům ukazuje, jaký rozmach tvorba Paula Gauguina měla. Gauguinovy malby jsou sice často prezentovány na výstavách po celém světě, ovšem jiné aspekty jeho tvorby jsou méně známé. Výstava ukazuje různé přístupy – k soše, keramice, rytectví a samozřejmě k malbě. Zajímavý je pohled na přechody mezi technikami, a na to, jak pracoval s různými materiály. „Chtěli jsme ukázat to, jak je Paul Gauguin v neustálém procesu zkoušení a experimentů. Experimentuje s meteriály, se dřevem, jílem, s plátnem. Neustále zkoušel něco nového a proto můžete vidět opravdu velkou kontinuitu,“ říká kurátorka výstavy Claire Bernardi.

02423305.jpeg

Výstava se zaměřuje na celou kariéru Paula Gauguina, od jeho malby v mládí až po poslední díla - zejména sochařství. Expozice je chrnologická a uvádí i několik významných životních tématik. K vidění je na 230 uměleckých děl - od malby, soch, keramiky i dekorativního umění. Zajímavostí jsou videa, která konkrétně ukazují Gauguinovy experimenty s dřevem, keramikou, ryty, barvou i tiskem...

Múzy rozdávají polibky v galerii European Arts

Nahé múzy

Múzy – přichází, aniž je hledáme. Léčí naše rány a inspirují nás k tomu nejlepšímu, co v nás je.

Paul Gauguin byl umělcem, který se utvářel postupně. Byl samouk, i když žil v uměleckém prostředí. Jeho pomocník byl sběratel umění, jeho babička pracovala s keramikou. „Možná právě to, že nebyl edukativně veden v umění, byl nucen vše zkoušet a sám se v procesu tvorby najít. Což bylo na tu dobu absolutně ojedinělé a radikálně nové. Ve své době nebyl pochopen, ale postupem času bylo jeho dílo znovu zkoumáno. Hodně sběratelů se o jeho dílo zajímalo právě z těchhle důvodů. Představovali je i po jeho smrti a tak se dostávalo do povědomí a proslavilo se,“ dodává kurátorka výstavy.

Autoři:Kateřina Horáková, Marie Sýkorová