V ostravském Divadle Petra Bezruče se bude vařit příliš silná káva. Soubor uvádí Maryšu bratří Mrštíků

29. leden 2018
Z inscenace Maryša

V divadle Petra Bezruče v Ostravě měla 26. ledna premiéru adaptace dramatu Aloise a Viléma Mrštíkových Maryša. Jednu z nejznámějších českých her soubor nastudoval pod vedením umělecké šéfky Janky Ryšánek Schmiedtové.

Maryša v pojetí Divadla Petra Bezruče není jen čistou ženou nebo obětí, kterou společnost donutí k vraždě manžela. „Chtěli jsme, aby neustále balancovala na hraně mezí tím, co se má a mezi tím, po čem ona doopravdy touží. To je, myslím, dnes téma mnoha mladých žen právě proto, že jednou nohou stojí v takové zvláštní tradici, kterou si víc vytváříme v hlavě, než že by skutečně existovala, a druhou nohou stojí v moderním světě, kde je všechno možné,“ říká režisérka Janka Ryšánek Schmiedtová.

Jedním z důvodů, proč se divadlo pro Maryšu rozhodlo, bylo obsazení Pavly Gajdošíkové do titulní role. „Pro mě Maryša znamená boj sama se sebou, s ostatními, se vším, co je kolem ní. Moc mě to baví. Sice už týden nespím, ale říkám si, že když to bolí, tak se něco děje,“ říká herečka.

Z inscenace Maryša

Svou roli si také užívá Norbert Lichý. Hraje Lízala, Maryšina otce, který ji donutí ke svatbě s vdovcem Vávrou. „Je to dobře napsaná postava. A dobře napsaná postava se vždycky hraje dobře,“ říká Norbert Lichý.

Z inscenace Maryša

Divadlo zvolilo jednoduché, mírně zmodernizované kulisy, využívá ale i folklorní prvky. „Co se týče kostýmů, vytvářeli jsme moderní podobu kroje, zejména ve svatební scéně, kde jsme chtěli hodně akcentovat to, že Maryša na sebe bere nějaké tradiční poslání,“ dodává režisérka.

Recenze

Nové zpracování hry Maryša, herecké výkony i neobvyklé výtvarné pojetí inscenace hodnotila v Mozaice divadelní publicistka Pavla Bergmanová.