Útěk do divočiny

18. duben 2008

Nabízí současná společnost odpovědi na etické a morální otázky, nebo jen papouškuje zkušenosti a moudrost předků, podle níž už dávno nikdo nežije? Christopher McCandless se rozhodl najít odpovědi na tyto otázky sám skrze osobní zkušenost. Jeho velké aljašské dobrodružství, cesta za prozřením, za pochopením smyslu života, jeho krásy i toho, co je skutečné štěstí, zůstane silným poselstvím pro všechny, které civilizace v něčem zklamala.

Christopher McCandless už odmalička rád cestoval, o každých prázdninách projezdil starým autem kus Států a mezi jeho oblíbené čtení patřily knihy Jacka Londona, Lva Nikolajeviče Tolstého a amerického enviromentalisty Henryho Davida Thoreaua. Ve svých 22 letech dostudoval vysokou školu jako vynikající student a nadaný člen školního fotbalového družstva. Namísto toho, aby hladce jako ryba vklouznul do civilizačního proudu a začal budovat kariéru, sebral všechny ušetřené peníze, věnoval je na charitu a s otlučeným báglem vyrazil na cesty s jednou velkou touhou: dostat se do divočiny a být sám pouze s velkolepostí přírody. Chris touží uniknout civilizaci, jejím svazujícím společenským pravidlům, která říkají, co dělat a kdy to dělat, a zamíří napříč Spojenými státy na Aljašku. Jeho naivní představy o světě a o lidech se spolu s nabytými zkušenostmi vyvíjejí. V krátkých prostřizích slyšíme o Chrisově dětství vyprávět hlas jeho sestry Carine. Touha po svobodě a útěk od civilizace nebyly jediným důvodem Chrisova odchodu. Carine vypráví, jak Chris vždycky těžce nesl hádky rodičů, nedostatek empatie a citu i jejich představu úspěšného života. Billie tuší, že se její bratr vydal na cesty hledat to, co mu doma scházelo, že touží doplnit svou osobnost o zkušenosti, které mu rodiče dát nedokázali.

Chris na své cestě k osamění na Aljašce nachází na neočekávaných místech porozumění, náklonnost, lásku, účast i respekt. Přesto nakonec sám v zimě dorazí na Aljašku, aby si splnil svůj sen a vyzkoušel si život, kterému ve svých úvahách doposud přisuzoval nejvyšší hodnotu. Život v souladu s přírodou, kdy je člověk odkázán sám na sebe, má volnost pohybu i myšlení a nemusí se na nikoho ohlížet. Na úpatí hor v lesích pak Chris žije v osamění, nadšen krásou přírody a sužován její neúprosnou tvrdostí, která dává přežít jen nejschopnějším. Chris sice občas něco uloví, ale nedokáže zpracovat kořist tak, aby maso vydrželo do zásoby. Postupně mu docházejí zásoby a jeho myšlenky stále častěji směřují k těm hezkým okamžikům, které prožil v lidské společnosti. Jeho poslední zápis v deníku končí slovy: "Štěstí je skutečné, jen když ho sdílíme, vedl jsem šťastný život a Bohu díky."

Nalezený deník Chrise McCandlesse zpracoval Jon Krakauer do románové podoby, která oslovila Seana Penna natolik, že se rozhodl ji natočit. Do vlastních rukou vzal i zpracování scénáře a rozhodně neudělal chybu. Jednoduchou fabuli sevřel do promyšleného retrospektivního syžetu, kdy se hlavní hrdina z Aljašky vrací v myšlenkách ke svému cestovatelskému zrodu, dětství a dospívání a jeho vzpomínky jsou prokládány vsuvkami, v nichž o něm vypráví sestra Carine. Cesta je v Pennově pojetí jak fyzická, tak duchovní. Fyzickou část vyplňují působivé záběry přírody a cestování, ať už stopem, vlakem, na lodi či pěšky, a duchovní část je prezentována Chrisovými úvahami, jeho pozvolným myšlenkovým přerodem. Silné zážitky a osobnosti, s nimiž se Chris během cesty sblížil, jakoby na chvíli umožnily střet obou rovin a jejich vzájemné ovlivnění. Chrisovy motivy doplňuje vyprávění jeho sestry, které také navozuje nevyřčenou otázku, zda člověk svým rozhodováním neovlivňuje kromě svého života i životy svých blízkých.

Útěk do divočiny

Útěk do divočiny se může pyšnit i skvělou kamerou, která v libovolný okamžik vybírá spolehlivě nejzajímavější záběr a do jejího objektivu se postupně kouzelné přírodní scenérie, i život v nejrůznějších lidských komunitách. Střídá bez zaškobrtnutí záběry osobní, dynamické i záběry takřka dokumentární. Neoddiskutovatelným plusem filmu je herecký výkon Emila Hirsche. Jeho hlavní hrdina je optimistický, usměvavý člověk, radující se z krásy skryté v jednoduchosti s hlavou plnou myšlenek a jedním velkým cílem. V průběhu filmu dospěje a dopracuje se k vnitřnímu smíru. Úroveň Hirschova hereckého nasazení je patrná již z toho, že v průběhu filmu musel do značné míry přibrat a pak shodit natolik, aby mohl ztvárnit člověka umírajícího hlady. Za zmínku stojí i Marcia Gay Harden v roli Chrisovy sestry a v neposlední řadě i Hal Holbrook (Ron Franz) jako sympatický stařík, který chce Chrise adoptovat.

Útěk do divočiny je myšlenkově bohatý film, náměty k zamyšlení však dokáže předkládat nenásilně. Příběh sám je novodobým dobrodružstvím s nádechem cestovatelské romantiky. Určitě si ho nenechte ujít.

Útěk do divočiny (Into the Wild, USA - 2007) Režie: Sean Penn Scénář: Sean Penn Kamera: Eric Gautier Produkce: Art Linson, Sean Penn, William Pohlad Střih: Jay Cassidy Hudba: Michael Brook, Kaki King, Eddie Vedder

Hrají: Emile Hirsch (Chris McCandless), William Hurt (Walt McCandless), Marcia Gay Harden (Billie McCandless), Vince Vaughn (Wayne Westerberg), Hal Holbrook (Carine McCandless, vypravěč), Catherine Keener (Jan Burres), Kristen Stewart (Tracy Tatro), Hal Holbrook (Ron Franz)

autor: Jakub Leníček
Spustit audio