Uslzený pop Houpacích koní

8. prosinec 2013

317. Neon také představuje remixové EP Kieslowski a sólovku Kyšperského

HOUPACÍ KONĚ A EVEREST
Znáte ten pocit, že si pustíte nějakou hudbu a pak jen fascinovaně posloucháte od začátku až do posledních tónů a žasnete. Už ani nepamatuju, kdy se mi to stalo naposledy. Až přišla nová deska kapely Houpací koně a strhující eponymní skladba Everest, obdařená neméně sugestivním videoklipem. Tohle je deska, která si dnes jednoznačně zaslouží pozornost 317. vydání magazínu Neon.

Nebudu si hrát na odborníka na Houpací koně. Až do nedávna jsem o nich věděl jen pár základních faktů. Že fungují něco k dvaceti letům, ale že jejich popularita je výrazně omezená rodným ústeckým krajem s mírnými přesahy do Prahy a okolí. Tušil jsem, že v posledních letech moc nehráli a že byli nějak propojeni s podobným uskupením Bez peří. A možná jsem jejich temný kytarový pop někdy někde slyšel. A možná taky ne.

03004234.jpeg

Nová deska Everest je šestou v jejich diskografii a kapela na něm udělala skok k tomu, aby si je našly i houfy nových fanoušků, kteří by se mohli ztotožnit s chmurnou vizí současnosti (a budoucnosti) zpěváka a textaře Jiřího Imlaufa. Vliv rodného Ústí zaplněného chemičkami a vzduchem, ze kterého nenavyklého návštěvníka po několika hodinách začnou slzet oči, je zřetelný. A slzí i citlivější posluchači, na které Imlauf hází verše typu „že dnes k večeři máme hlad“ nebo „co ti jde po krku, co tě děsí“. To skutečně není nic, co byste chtěli dětem pouštět před spaním.

Houpací koně

Melancholie Houpací koní ale není samoúčelná, naopak jde v ruku v ruce se zakaboněnou hudbou, o jejíž produkci se nově (a skvěle!) postaral Honza Brambůrek. I přes tu veškerou temnotu a pesimismus je Everest přístupná, v historii „koní“ asi nejpřístupnější a až na něco málo kytarového vazbení vlastně popová deska. Teď ještě aby si toho konečně všimla média. Po dvaceti letech neúnavného hraní si to Houpací koně sakra zaslouží. Když už jsem si jich všimnul i já…

KIESLOWSKI MAJÍ REMIXOVÉ EP
Moc se mi hodí do krámu, že novou desku vydali nejen Houpací koně ale i indie-folkové duo Kieslowski. Jejich mužská polovina David Pomahač alias DKP je po několikaletém angažmá u „Houpáčů“ a svým severočeským původem hezkým pojítkem.
V případě Kieslowski nejde o regulérní album, na to je poslední deska Na nože přeci jen poměrně čerstvá, vyšla vloni v říjnu. Charismatické duo pro své příznivce připravilo remixové EP pod názvem Na lože, které vychází jen v digitálním formátu. Skladby Kieslowski si vzali do spárů jak domácí (Jan Čechtický, Kittchen, Bonus a Moimir Papalescu) tak i zahraniční (Belgičan Guy Van Nueten a Američan Dutch Rall) producenti. Původně idie-folkové svěženky dostali elektronický kabátek a dopadlo to až překvapivě dobře. Šestice remixérů se držela na uzdě a všichni ctili písničkovou formu a v některých případech i původní strukturu. Navíc díky vizuálním ztvárnění dostanou skladby další rozměr. „Nečekaně nám taky napsal Dutch Rall, který je kromě jiného hlavně filmový a hudební režisér, kámoš Davida Lynche, abychom mu poslali nějaké aktuální záběry, že nám k jeho remixu sestříhá klip. Jsme na to hrozně zvědaví,“ říká Marie Kieslowski s tím, že duo odjíždí v únoru do Francie, kde bude s Honzou Muchowem točit třetí regulérné album.
Těším se!

03017606.jpeg

KYŠPERSKÝ SÓLO
Ladíte Neon, jehož závěr věnujeme sólovému albu kapelníka Květů Martina Kyšperského. Deska Svetr je ozvěnou jeho vzpomínek na dětství, pouličních příběhů a zvuků, které během několika let potkával a na různé nosiče, nebo do své paměti, zaznamenával. Díky striktní snaze pracovat na desce sám, je Svetr osobním záznamem nejen autorova vnitřního světa, ale i důkazem silné potřeby vyjádřit písní přesně to, jak to chce a cítí jen on. Album vznikalo v domácích podmínkách v průběhu několika let a Kyšperský skutečně nahrál kompletně nejen všechny nástroje ale i ruchy a zvuky ulice a přírody.
Album vychází u vydavatelství Polí5 na CD a taky (s různými bonusy) na audiokazetě.

03013315.jpeg

TIPY NA ZAJÍMAVÉ AKCE
13.12., Divadlo 29 - Petr Kalfus Sextet
První část repertoáru sextetu tvoří desetidílná svita Sight to Sound z roku 2003 složená americkým saxofonistou a skladatelem Waltem Weiskopfem se záměrem ilustrovat příbuznost mezi výtvarným uměním a hudbou. Její jednotlivé části jsou věnované např. Claudu Monetovi, Vincentu Van Goghovi, Toulouse-Lautrecovi či Picassovi nebo Dalímu a jsou osobitou jazzovou interpretací jejich díla. Druhá polovina repertoáru sextetu představuje vlastní kompozice jednotlivých členů kapely.

14.12., M klub, Vysoké Mýto – James Harries
V Čechách žijící britský písničkář James Harries pomalu končí svoje celorepublikové turné, které nemine ani Vysoké Mýto. Spolu s ním zahraje písničkář Ondřej Sychra.

James Harries

PLAYLIST 317. NEONU
1. Houpací koně - Everest
2. Houpací koně – Vesluju
3. Kieslowski – Andělská (Moimir Papalescu remix)
4. Kieslowski – Bloky, smeče (Temný síly remix)
5. Martin Kyšperský – Video
6. Martin Kyšperský – Poslední

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.