Únavu ze soucitu zažíváme všichni a kolektivně, říká kurátor nové výstavy Compassion Fatigue Is Over
Nová výstava Compassion Fatigue Is Over v pražské Galerii Rudolfinum zve ke zpomalení a zpozornění. Reaguje tak na tíživou zkušenost všedních dní a přehlcení informacemi.
Kompletní záznam tohoto ArtCafé, včetně tematického playlistu od Ondřeje Bambase, je připraven k vašemu poslechu v audiu pod článkem.
Výstava Compassion Fatigue Is Over se snaží o nalezení jiného tempa, než na které jsme v běhu dní zvyklí. Prostřednictvím narativních videí a filmů vybízí ke zklidnění a tematizuje problém takzvané únavy ze soucitu, kterou můžeme chápat jako emocionální a fyzické vyčerpáním vedoucí ke snížené schopnosti empatie. Prezentované filmy ale nejsou nenáročným odpočinkovým obsahem. Naopak. Každý z nich poukazuje na tíživé společenské problémy. Filmy přinášejí například otázky rasové nesnášenlivosti, pracovního vykořisťování nebo genderu. „To co je potřeba v divákovi vzbudit je kritické myšlení a schopnost reflexe,“ říká o záměru výstavy kurátor Jen Kratochvíl.
Výstava nabízí svým zpomaleným rytmem možnost soustředit se na jeden konkrétní problém v konkrétním čase.
Jen Kratochvíl
Slovenská umělkyně Anna Daučíková se na výstavě podílí dvěma snímky Thirty-three Situations (2015) a On Allomorphing (2017). Sleduje v nich, jakým způosbem formují dominující společenské a politické systémy individuální identitu a osobní výraz. Na výstavě Compassion Fatigue Is Over Daučíková pracuje například se zpochybňováním konvenčních genderových rolí a pohledem na mnohovrstevnatost osobnosti. Její výtvory mají kontemplativní charakter. „To co ukazuji, má donutit diváka přemýšlet a jít tempem, který ukazuje optika kamery,“ říká Anna Daučíková.
K práci mě přivádějí problémy a potřeba se k nim postavit.
Anna Daučíková
Po dobu uzavření galerií sledujte program k výstavě Compassion Fatigue Is Over na webu a sociálních sítích Galerie Rudolfinum. Galerie postupně přináší videa a další příspěvky k jednotlivým umělcům a vystaveným dílům.
Hudbu vybíral: Ondřej Bambas.
Související
-
K čemu je dnes umění? Mladí umělci mohou působit zmateně, ale ptají se správně, říká Tomáš Pospiszyl
Historik a teoretik umění, publicista, kurátor a vysokoškolský pedagog Tomáš Pospiszyl mluvil o svém náhledu na klíčové momenty československého umění posledních 50 let.
-
Město rozbitých výloh – německá umělkyně hledá zvuk sociálních nepokojů
Německá umělkyně Hito Steyerl zkoumá, jak umělá inteligence rozpoznává a vyhodnocuje „zločinecký” charakter nebo chování.
-
Něco vyššího. Jeremy Shaw sleduje svět, kde racio nahradilo tradiční smysl víry a empatie
Kanadský umělec poukazuje na svět, kde racionální myšlení nahradilo tradiční smysl víry. Závěrečný díl jeho filmové trilogie je k vidění v berlínské galerii König.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.