Umělecký provoz s rodinným životem moc nepočítá, říká performerka Kateřina Olivová
O životních a pracovních podmínkách rodičů-umělců si Hanka Malaníková povídá s Kateřinou Olivovou, Evou Melo a Hanou Stinkou Lundiakovou.
Jak se žije a tvoří rodičům-umělcům? S jakými předsudky a paradoxy se musí vyrovnávat při pokusu skloubit péči a tvorbu? Tyto a podobné otázky vedly aktivistku a performerku Kateřinu Olivovou k sérii rozhlasových rozhovorů, ze kterých následně vznikla stejnojmenná kniha Milk and Honey. Kniha vyšla na konci loňského roku díky spolupráci nakladatelství wo-men Barbory Baronové a Akademie výtvarných umění.
Na ploše dvaatřiceti rozhovorů Olivová zkoumá, jak narození dětí ovlivňuje práci i životní postoje převážně výtvarných umělkyň, kurátorek a aktivistek. „Myslím, že až v posledních letech je možné komunikovat mateřské zkušenosti skrze umění tak, aby to mělo nějakou váhu,“ říká Kateřina Olivová.
Mateřství je bytostně kolektivní téma. Neexistuje jeden jediný způsob, jak být matkou.
Kateřina Olivová
V knize Milk and Honey figuruje mezi pětatřiceti zpovídanými pět mužů-otců. Je to moc nebo málo? Je rodič-umělec při tvorbě vždy odsouzen jen ke kompromisu a provizorním podmínkám? Co může společnost a kulturní instituce udělat pro to, aby měli matky a otcové v tvůrčích profesích lepší pracovní podmínky?
Fotoaparát mi pomáhá zastavit se a poodstoupit od dané situace.
Eva Melo
Jednou z protagonistek knihy Milk and Honey je i brněnská fotografka Eva Melo, která se věnuje intuitivní fotografii, reflexi fotografické tvorby a fotografickým kurzům pro ženy na mateřské. „Mám pocit, že tím osvobozuji i jiné matky na mateřské,“ přemýšlí o smyslu své lektorské práce Eva Melo a dodává: „Na prvním místě jde o to dodat jim sebevědomí, že mohou ovládat fotoaparát.“
Na svých webových stránkách pravidelně iniciuje fotografické výzvy pro veřejnost, v jejichž rámci poskytuje amatérským fotografům zpětnou vazbu a teoretické zázemí pro jejich pokusy – 1. března například odstartoval workshop nazvaný 21 dnů sobě.
Mateřství mi paradoxně pomohlo. Spustilo ve mně obrovskou záplavu imaginace.
Hana Stinka Lundiaková
A do třetice jsme o náročné dvojroli rodič-umělec hovořili s broumovskou spisovatelkou, písničkářkou a publicistkou Hanou Lundiakovou neboli Stinkou – v nakladatelství Větrné mlýny jí právě vyšla novela Co je ti do toho, která tematizuje mateřskou lásku k synovi. Stinka vypráví provokativní příběh milostného vztahu mezi třináctiletým puberťákem a třiatřicetiletou ženou, která je zároveň matkou malého syna. „Už ten mnohoznačný název napovídá, jak velice intimní téma mateřství je. Myslím si, že toto téma není v české literatuře moc zpracované. Mateřská láska je často brána jako sentimentální nebo nostalgická, je vytěsňována jako prvoplánová. Pokusila jsem se jí zpracovat jinak – pro někoho možná kontroverzně,“ říká Lundiaková.
Hudbu vybral: Václav Havelka
Související
-
Spisovatelkou jsem se stala díky tomu, že se mi narodily tři děti, říká Viktorie Hanišová
Debutovala v roce 2015 úspěšným románem Anežka. Letos v dubnu uzavřela Viktorie Hanišová svou „mateřskou“ trilogii vydáním knihy Rekonstrukce.
-
Ateliér Mothers Artlovers: Patriarchát je tak zažraný, že změny nejde dělat rychle
Ateliér Mothers Artlovers je herna a ateliér v jednom. Proč má podle umělkyň téma mateřství a péče potenciál změnit nastavení společnosti?
-
Performerka Kača Olivová: Od školky jsem chtěla být veterinářka, umění všechno změnilo
„Jako malá jsem milovala zvířata a pravidelně jsem chodila ke koním. Nakonec ale vyhrálo umění,“ říká Kača Olivová.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.