Ukazujeme válku ze dvou různých úhlů pohledu: mužského a ženského, říká režisér Dušan David Pařízek

15. prosinec 2023

Rok 1918 a rok 2022 se potkávají v nejnovější inscenaci Dušana Davida Pařízka. Režisér pro ni adaptoval román Ericha Maria Remarqua Na západní frontě klid, který v jednom jevištním tvaru propojil s divadelní hrou ukrajinské autorky Natalie Vorožbyt Zelené koridory. Výsledek? Drama o vojácích a uprchlicích. Nebo je to složitější? V pražském Divadle X10 to budete moci zvážit již zítra.

Premiéra inscenačního diptychu Na západní frontě klid/Zelené koridory se koná v sobotu, do Mozaiky jsme si ale už s předstihem pozvali Dušana Pařízka i Martina Pechláta, který je jedním z šestice interpretů. Dozvíte se od nich, jaké styčné plochy v obou textech našli i k jakým otázkám je čtení povzbudilo. A mnohem víc.

Dušan David Pařízek, čtená zkouška inscenace Na západní frontě klid / Zelené koridory

„Politiku, kterou celá staletí nebo tisíciletí vytvářeli muži, která vyústila v mnoho válek, bychom rádi konfrontovali s úhlem pohledu fantastické ženy Natalie Vorožbyt, která nám ukazuje, jak ženy reagují na to, co jim muži a ta jejich politika nadělili. A ukazujeme tímto druhým textem, jak se uprchlice, které z té válečné zóny v Donbasu na Ukrajině prchají na západ snaží zase tyto střepy po té válce poskládat dohromady a nějakým způsobem žít,“ říká režisér Dušan D. Pařízek.

autoři: Šárka Švábová , nav
Spustit audio

Související