Turner a živly
Galerie Turner Contemporary, která byla otevřena v dubnu roku 2011, připravila velmi zajímavou výstavu prací anglického malíře Josepha Mallorda Williama Turnera (1775–1851).
Expozice nazvaná Turner a živly představuje 95 mistrových prací – olejomalby, akvarely, kresby i přípravné skici. Většina z vystavených děl je zapůjčena z Tate Gallery, další z londýnské Národní galerie, ze soukromých sbírek a také z galerií v Hamburku a Krakova.Expozice se zaměřuje na to, jak jeden z nejlepších a nejznámějších anglických malířů ztvárnil ve svých pracích čtyři přírodní živly – zemi, vodu, vzduch a oheň. Kurátoři Inés Richter-Musso a Ortrud Westheider vybrali díla vytvořená v letech 1797 až 1845.Mnoho z vystavených akvarelů a kreseb namaloval William Turner právě v Margate či v jeho okolí, zejména na této části pobřeží hrabství Kent. Výhodou výstavy je právě to, že návštěvníci mohou porovnat, co Turner v Margate zachytil ve svých obrazech s dnešní skutečností, například dnešní stav kostela svatého Jana se stejnojmennou mistrovou kresbou.
Margate bylo oblíbeným Turnerovým místem. Prohlásil, že zdejší obloha je „nejkouzelnější z celé Evropy“. Poprvé navštívil přímořské městečko již ve svých jedenácti letech, tedy roku 1786, o deset let později tam přijel skicovat mořské pobřeží a od 20. let 19. století se stal přímo pravidelným návštěvníkem. Přebýval vždy v penzionu patřícím paní Booth, který stál téměř přesně na místě dnešní galerie. Po smrti jejího manžela s ní malíř navázal více než přátelské styky. Ona byla u jeho lože, když roku 1851 v Londýně umíral. Jeho poslední slova zněla: „Slunce je bůh.“
Návštěvníky také musí zaujmout krom mnoha jiných prací také studie Požár Parlamentu. Večer 16. října 1834 zachvátil starobylý britský parlament stojící na nábřeží Temže oheň. Turner si najal člun, aby mohl co nejlépe zachytit živel ničící středověké budovy. Právě akvarel, který vznikl na základě přípravných skic, můžeme na výstavě obdivovat. Expozice, jedna z mnohých, jež v posledních letech představuje Turnerovo dílo, opět přesvědčivě dokazuje, jak tvorba Williama Turnera předběhla svoji dobu. Jeho práce jsou naprosto srovnatelné například s pozdějšími impresionistickými obrazy Clauda Moneta.
Výstava Turner a živly potrvá v galerii Turner Contemporary do 13. května 2012.
Krom skvělých Turnerových obrazů představuje galerie v Margate také jedno z nejznámějších a nejpůsobivějších děl francouzského sochaře Augusta Rodina. Jeho sousoší Polibek je vystaveno ve vstupní hale zvané Sunley Gallery na pozadí mořského pobřeží, na které je prosklenou stěnou galerie dobře vidět, až do 2. září 2012. Tuto mramorovou skulpturu vytvořil Rodin v letech 1901 až 1904 a je zapůjčena z Tate Gallery. Právě ve vstupní hale londýnské galerie Tate Britain jsme mohli na počátku 21. století toto sousoší vášnivě se líbajících milenců obdivovat.
Turner ContemporaryRendezvousMargateKentCT9 1HG
Galerie je otevřena denně kromě pondělí od 10 do 18 hodin. Vstup je zdarma.
Do Margate se lze z Londýna dostat nejpohodlněji a nejrychleji vlakem. Z nádraží St. Pancras trvá cesta asi hodinu a půl, z dalších nádraží – Victoria a Charing Cross – o něco déle. Z margatského nádražíčka, památkově chráněné budovy z roku 1926, je to k budově galerie asi dvacet minut pěšky příjemnou procházkou po pobřeží. Informace:www.turnercontemporary.org
Nejposlouchanější
-
George Bernard Shaw: Pygmalion. Jiřina Bohdalová a Miloš Kopecký v brilantní irské komedii
-
Charles Dickens: Vánoční koleda čili Vánoční povídka s duchy. Dojemná proměna lidského srdce
-
Hans Christian Andersen: Sněhová královna. Slavná pohádka o nebezpečné výpravě malé holčičky
-
Vánoční vyprávění Sigismunda Boušky, Marka Piętoně, H. Ch. Andersena a Josefa Lady
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.













