Tři generace českých choreografů představují komponovaný večer Česká baletní symfonie II

17. duben 2014

Balet Národního divadla se připojuje k oslavám Roku české hudby. Komponovaný večer pod názvem Česká baletní symfonie II představí české choreografy tří generací, kteří vytvořili svá díla na hudbu význačných českých skladatelů.

Triptych Česká baletní symfonie II otevře Polní mše Bohuslava Martinů v legendární choreografii Jiřího Kyliána.

„Pro pamětníky se vlastně jedná o remake, neboť mohli toto dílo již zhlédnout v letech 1992-1996, kdy jsme ho měli v repertoáru. Strhující dynamická choreografie je silnou výpovědí dvanácti mužů-vojáků. Nese v sobě hlasitý protest proti válce a zároveň tichý intimní strach, zoufalství i naději. Dílo samo i jeho poselství ani po mnoha letech nemohou ztratit svou autenticitu,“ konstatuje umělecký šéf Baletu Národního divadla Petr Zuska.

V závěrečné části večera dvanáct tanečníků na jevišti vystřídá dvanáct tanečnic, interpretujících v nové choreografii Petra Zusky první větu ze Stabat Mater Antonína Dvořáka. Petr Zuska dodává: „Lamento Panny Marie nad ukřižovaným Ježíšem, tedy nevýslovná bolest matky při ztrátě dítěte, je něčím pro muže nepoznatelným. Je to ta nejtemnější a nejcitlivější struna hluboko v duši každé ženy.“

03104561.jpeg

Nejmladším z trojice choreografů bude Viktor Konvalinka, jeden z nejvýraznějších sólistů souboru a zároveň již etablovaná tvůrčí osobnost.

„V přímé úměře s jeho mládím jde i hudební podklad, neb je zkomponován vynikajícím současným skladatelem Janem Jiráskem. Je jasné, že v tomto případě jde o něco zcela nového a ryze autorského, ve srovnání s Kyliánem a Zuskou půjde o obsazení smíšené a dost možná i o určité odlehčení večera,“ prozrazuje na závěr Petr Zuska.

03104559.jpeg

Na večeru českých choreografů a skladatelů se podílí také orchestr, sbor a sólisté Opery Národního divadla, kteří budou tanečníky doprovázet naživo.

03104562.jpeg
autoři: Marina Feltlová , Helena Petáková
Spustit audio