Tomáš Vůjtek: Zápas o generála

28. říjen 2018
Tomáš Vůjtek: Zápas o generála (ilustrační koláž). Igor Bareš, Jan Šejna, Miroslav Táborský

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.


„Díky mně skončil kult osobnosti, díky mně byla obnovena svoboda slova, díky mně skončila studená válka!“ O tom všem byl přesvědčen generál československé lidové armády a uprchlík s nejvyšší hodností Jan Šejna. Co z toho je pravda? Igor Bareš a Miroslav Táborský hrají mnoho podob muže, který prakticky najednou dokázal budovat i bourat československý socialismus. Poslouchejte na Vltavě v neděli 28. října od 20:30 hod. a poté ještě po dobu jednoho týdne on-line.

Příběh generála Jana Šejny groteskně reflektuje české moderní dějiny. Nedostudovaný gymnazista za protektorátu stráví měsíc ve vězení, protože s falešnou legitimací úředníka cenové kontroly vydíral kvůli potravinovým lístkům jednu živnostnici. Po válce vstoupí do komunistické strany a v padesátých letech začne jako politický agitátor svou kariéru v armádě. Po Gottwaldově smrti začne tvrdě kritizovat jeho zetě, ministra obrany Čepičku, a přispěje tak k jeho pádu.

Stane se oblíbencem Antonína Novotného, kterému referuje o situaci v armádě. Také se dokáže spřátelit s jeho synem. Ačkoli je ve svých čtyřiceti letech nejmladším generálem v republice, jeho nákladný životní styl, jej nutí krást, kde se dá. Proslavil se zpronevěrou nedostatkového jetelového semene, která mu vynese přezdívku „semínkový generál“.

Jan Šejna, voják, poslanec

Když jeho chráněnec Novotný podlehne v politickém zápase Dubčekovi, pochopí, že před kriminálním vyšetřováním jej už nikdo neuchrání, a emigruje do Itálie, kde na americké ambasádě požádá o azyl. Novotný se od Šejny marně snaží distancovat a v konečném důsledku tak přijde i o prezidentskou funkci.

Celá aféra se probírá v tisku a v podstatě vede ke zrušení cenzury – jednomu z nejdůležitějších výdobytků „pražského jara“. Národní shromáždění dokonce musí schválit speciální zákon (tzv. „lex Šejna“), aby uprchlého poslance zbavilo mandátu. Pro americkou CIA je Šejna velmi cenným uprchlíkem, díky své podrobné znalosti armádního zákulisí i tajných vojenských dokumentů. Dodnes jsou velmi kontroverzní jeho výroky o účasti českých lékařů na pokusech s americkými zajatci v Koreji a ve Vietnamu, které opakoval před výborem amerického senátu i krátce před svou smrtí.

Těžko najdeme nosnější životní příběh, příběh, který by lépe vystihoval tragikomický ráz našich moderních dějin. Řečeno s Palackým, který naši novodobou dějinnou reflexi zakládal: Kdyby nebylo Šejny, museli bychom si jej vymyslet!

...říká o svém antihrdinovi Tomáš Vůjtek, jehož již třetí hru (S nadějí i bez ní v roce 2013 a Vánoční hra v roce 2008) připravil do vysílání Český rozhlas.

Tomáš Vůjtek, dramaturg (ocenění inscenace Slyšení, 2016)

Na počátku devadesátých let založil Tomáš Vůjtek s přáteli divadelní soubor Ostravská pohoda, kde inscenoval vlastní hry. Později začal spolupracovat s profesionálními divadly. Hru Výmlat poprvé uvedlo v rámci scénického čtení Činoherní studio v Ústí nad Labem v roce 2001, o rok později se hra dočkala premiéry v Ostravě v Divadle Petra Bezruče.

Rudolf Medek: Plukovník Švec

Ivan Trojan jako plukovník Švec

25. října 2018 uplynulo sto let od dobrovolné smrti plukovníka Josefa Jiřího Švece, muže, který stál v roce 1914 u zrodu České družiny v Kyjevě a legionářské službě v Rusku zasvětil celý další život. Osud plukovníka Švece inspiroval o deset let později básníka a dřívějšího legionáře Rudolfa Medka k napsání dramatu, které, přes různé kritické hlasy z kruhů vojenských i literárních, dosáhlo ve své době ojedinělého diváckého úspěchu.

Od roku 2009 až do dnešních dnů je dramaturgem v Komorní scény Aréna v Ostravě. Toto diváky i kritiky oceňované divadlo uvedlo i další jeho hry, například volnou trilogii S nadějí i bez ní, Slyšení a Smíření. Tomáš Vůjtek je dvojnásobným laureátem dramatické soutěže Cen Alfréda Radoka.

Účinkují: Igor Bareš a Miroslav Táborský (generál Jan Šejna), Míla (Marika Procházková) a Viktorie (Natália Drabiščáková)

Zvuk: Radim Dlesk
Hudba a zvuková spolupráce: Ondřej Gášek
Dramaturgie: Martin Velíšek
Režie: Apolena Novotná

Natočeno v roce 2018.

Spustit audio
autor: Martin Velíšek