Tomáš Netopil: Líbí se mi to hezké muzicírování

17. květen 2018

Po několika letech byla  Smetanova Má vlast na Pražském jaru  opět  čistě v českých rukou. V roce 100. výročí Republiky zahájil Pražské jaro s Českou filharmonií  Tomáš Netopil, jeden z našich nejtalentovanějších dirigentů mladší generace.

Musel jsem dlouho přemýšlet, jak k tomu přistupovat. Česká filharmonie je orchestr, který jako jediný na světě hrál Mou vlast nesčetněkrát. S různými dirigenty a hudebními názory. Takže je to docela výzva pro dirigenta, který před tento orchestr přichází a snaží se mu dát nějaký nový impuls. Orchestr zná Mou vlast nejlépe a je nositelem této naší zlaté hudby.

Rozhovor jsme natáčeli ještě před zahajovacím koncertem, po úvodní zkoušce s naším prvním orchestrem, u něhož bude Tomáš Netopil od příští sezony působit společně s Jakubem Hrůšou jako hlavní hostující dirigent.

Náš vztah s ČF je sice docela mladý, ale letošní rok byl poměrně intenzivní. Líbí se mi ten příjemný přístup k práci, ta ochota ke spolupráci, hudebnímu rozvoji, to hezké muzicírování. To mě na tom velice baví!

Někdejší šéfdirigent opery Národního divadla a v současnosti hudební ředitel Aalto Theater a filharmonie v Essenu, jednoho z nejlepších německých orchestrů, zve do Essenu ke spolupráci české hudebníky a prosazuje české skladatele i v dramaturgii koncertů filharmonie.  Jistý dluh české hudbě splácí i objevnými nahrávkami.

Vítězství v několika renomovaných soutěžích ho vyneslo mezi dirigentskou elitu. Hostuje tak na scénách předních evropských i světových operních domů a festivalů a u proslulých orchestrů – curyšského Tonhalle Orchester, Berlínských filharmoniků, drážďanské Staatskapelle, Londýnského filharmonického orchestru či tokijského NHK Symphony Orchestra.

Pražské jaro na Vltavě: Sedm přímých přenosů, rozhovory a recenze

Pražské jaro 2018

Český rozhlas je partnerem mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro od prvního ročníku v roce 1946. I letos vám zprostředkujeme výběr z koncertů našeho nejvýznamnějšího festivalu.

„Asi je to docela dobré“ míní  skromně o svém umění dirigent žádaný po celém světě, který je ale stále doma v rodné Kroměříži, kde se intenzivně podílí na hudebním životě města.

Ve Vizitce jsme mluvili také o jeho cestě k opeře, o pěveckém vkusu, o chuti dirigovat barokní orchestr nebo o chystané Letní hudební akademii v Kroměříži, jejímž je iniciátorem a uměleckým ředitelem.