Tomáš Dianiška: Psát hry mě prostě baví. I když se bojím, že z psaní jednou vyrostu

27. březen 2018

Herec a dramatik Tomáš Dianiška mluví o své potřebě nahlížet vážná témata optikou bizarního sitcomu.

Tomáš Dianiška, herec, režisér a dramatik, pochází z Banské Bystrice. Vystudoval činoherní herectví na pražské DAMU a velmi brzy se začal projevovat jako autor; na svém dramatickém kontě má řadu her napsaných nejen pro domovské Divadlo F. X Kalby, ale i pro A-Studio Rubín, Divadlo Letí nebo Český rozhlas. V Česku žije už 13 let a svoje hry píše výhradně v češtině.

Já už i přemýšlím v češtině. Častokrát, když bych si měl vzpomínat na některá slovíčka ve slovenštině, je to pro mě těžké – to je trochu děsivé.

Myšlenka, že se chce zabývat autorským divadlem, připadala Tomáši Dianiškovi naprosto přirozená už během studia:

Už na DAMU, kde jsem studoval třeba s Danem Špinarem, Petrem Kolečkem, Janem Fričem, jsme hodně dělali autorské divadlo. Připadalo mi, že udělat vlastní inscenaci není tak složité, jak si leckdo může myslet.

Pusťte Donnu k maturitě! Podivný vkus „devadesátek“ oživují ve Studiu Palm OFF

Pusťte Donnu k maturitě

Nekompromisní ponor do doby devadesátých let 20. století nabízí nová komedie dramatika Tomáše Dianišky „Pusťte Donnu k maturitě!“. Toto legendární zvolání zaznělo v kultovním seriálu pro mládež Beverly Hills 90210. Nyní posloužil jako zdroj pro novou divadelní parodii, ve které autor akcentuje i dramatickou proměnu české porevoluční společnosti.

Když potom přijal angažmá v libereckém Divadle F.X.Šaldy, spolu s kolegyní Karolínou Baranovou vytvořil kostru pozdějšího představení Googling and fucking a tuto sérii skečů zahráli v prostoru bývalých lázní Františka Josefa. Po nečekaném úspěchu zkusil Dianiška oslovit šéfa činohry Víta Vencla s nabídkou vytvořit autorskou inscenaci; postupně se na projekt nabalili další tvůrci, herci Barbora Kubátová, Vendula Svobodová, režisér Braňo Holiček. Liberecká off-scéna, Divadlo F.X.Kalby, se velmi rychle stala fenoménem, ačkoli se posléze, spolu se svým zakladatelem, přesunula do pražské Libně. V Divadle pod Palmovkou je Tomáš Dianiška v hereckém angažmá už čtvrtou sezónu. I tam je tak trochu interpretem a tak trochu autorem; jak sám říká, polohu dramatika/režiséra a herce se mu daří úspěšně oddělovat.

Pusťte Donnu k maturitě

Režiséra respektuju, je to pohodlnější, nechat tu zodpovědnost na někom jiném – samozřejmě že si říkám, že bych to a to dělal jinak, ale uvědomuju si, že režiséři a režisérky, se kterými pracuji, mi odkrývají, analyzují divadelní text tak, jak já bych to nikdy neuměl.

Dianiškův dramatický styl je jasně vyhraněný, jeho hry jsou často jakousi pop-artovou koláží nejrůznějších narážek a citací, absurdních scén a bizarních situací.

Rozhodně chci dělat komedie, můj záměr je, aby ty hry vypadaly jako sitcom. Došel jsem k tomu, že skrze poetiku shazování a vtipů nahlížím vážnější téma. Tenhle přístup jsem, dle mého názoru, završil ve hře Mlčení bobříků.

Do značné míry tato hra pomohla získat Tomáši Dianiškovi Cenu divadelní kritiky v kategorii Talent roku 2017; na půdorysu béčkového horroru v ní pojednal skutečný příběh mladé skautky Bedřišky Synkové, která byla v 50. letech minulého století perzekvována za vedení oddílu Ostříž. Hry píše Tomáš Dianiška neúnavně dál, ve Studiu Palmoffka měla v únoru premiéru inscenace Pusťte Donnu k mmaturitě, pro kterou byla autorovi hlavním impulsem jeho záliba v bizarnostech let devadesátých. Další úrodnou půdou pro dramatikovy inspirace jsou inetrnetové blogy, po inscenaci 1000 věcí, co mě serou (zpracovávající stejnojmenný blog) chystá Divadlo F.X.Kalby na květen premiéru kabaretu Poslední důvod, proč se nezabít. Soubor v něm po svém nahlédne na problémy tzv. generace mileniálů, tj. lidí narozených převážně v 90. letech, kteří se často potýkají s pocitem životní prázdnoty.

Totalitní horor ve Studiu Palmoffka je parodií i temnou verzí skutečné události

03568705.jpeg

V nové inscenaci, uváděné od 12. února v pražském Studiu Palmoffka v Divadle pod Palmovkou, se tvůrci pokusí o žánr divadelního hororu s prvky černého humoru i parodie. Podtitul představení Mlčení bobříků Tomáše Dianišky, autora a zároveň jednoho z hereckých interpretů, zní Totalitní horor o nástrahách skautingu.

„Asi je to nějaký trend, „mít depku“. Já myslím, že se máme dobře. A že jsme příliš nasycení a tak trochu si hrajeme na smutek a vymýšlíme si zástupné důvody, aby se vůbec něco dělo.“

Spustit audio