Tideland: kyselina lysergová v dětském balení
Nový film někdejšího člena skupiny Monty Python Terryho Gilliama (Ryba zvaná Wanda, Brazil, 12 opic) je vždycky událost. Výrazná režisérská osobnost, která ve svých filmech nezapře minulost výtvarníka a animátora, většinou potěší své fanoušky bohatou obrazností a smyslem pro absurditu. Po poněkud naředěné Kletbě bratří Grimmů přichází Gilliam opět se starým dobrým Gilliamem - jeho Tideland (v české distribuci jako Krajina přílivu) představuje návrat k tomu nelepšímu, co kdy natočil. (podívejte se uvnitř na trailer)
Ústřední roli v surrealistické skládance (nelze si nevzpomenout třeba na českou Valérii a týden divů) má malá dívenka Jeliza-Rose (Jodelle Ferlandová), jejíž dětství se odehrává v pohádkově hororových kulisách: s rodiči narkomany vegetuje v bytě připomínajícím skládku a příprava heroinu, aby si tatínek (Jeff Bridges) mohl "udělat prázdniny", je v téhle domácnosti běžná jako jinde vaření kávy. Poté, co matka (Jennifer Tilly) zemře v důsledku neúspěšné metadonové "léčby", vydá se Jeliza-Rose s otcem kamsi na venkov. Místo vesnické idylky a nového života je však čeká polorozpadlý dům na samotě a vyprahlá krajina (snímek se natáčel v Kanadě, prostředí ale odkazuje k americkému Jihu). Malá dívenka s hlavičkami panenek (které postupně získají vlastní osobnost) navlečenými na prsty s nadšením objevuje nejen zákoutí domu, ale i krajinu a její obyvatele: divoká jízda na pomezí reality a bohapusté fantazie může začít.
Je těžké psát o filmu, když nemáte tak úplně jasno v tom, co jste vlastně viděli. Ale je přitažlivé nechat se znepokojit a začít si vymýšlet. Tideland je moderní Alenka v říši divů, jejíž inspirací se Gilliam rozhodně netají, psychotické leporelo, natočené jako pocta surrealismu. Tideland je vzdálená ozvěna Psycha a hororové série o panence Chuckym. Stejně tak může být poetickou studií o dětském světě, kdy nevíte, kde končí přirozená fantazie a hravost a začíná rauš - když vám v dětství rodiče foukají do obličeje hašiš, abyste se uklidnili, nutně to znamená trochu jinou mentální kompozici. Tideland je morbidní svět zabydlený narkomany, epileptiky a schizofreniky, v němž se mumifikují dávné lásky a po kolejích jezdí žraloci. Nebo příběhem o zoufalém osamění, králičích norách a nárazu, který nutně musí přijít.
Co je na filmu ale možná vůbec nejlepší, je vybalancovaná přesnost. I ty nejpodivnější fantazie jsou nějakým způsobem ukotveny v realitě, a i když se jedná o halucinogenní výlet do obilného pole, vystačil si Gilliam s klasickou filmařinou a postupy ze staré školy. Až na pár scén si nepotřebuje pomáhat digitálními triky, speciálními efekty, kamerou nebo hudbou.
Celou tu divokou jízdu táhne výborná představitelka hlavní role Jodelle Ferlandová. I ona se pohybuje na hraně - je hravým dítětem dokonale zabydleným ve světě vlastních i cizích fantazií, ale nešikovně zmalovaná a s parukou dává pocítit divákovi temnou přitažlivost předčasně dospělé dívenky.
Tideland je hra: když nepřijmete její pravidla, odejdete z kina znuděni a rozčarováni. V opačném případě vás tenhle výlet příjemně znepokojí, občas vyděsí a hlavně vám něco důležitého připomene.
Související odkazy: oficiální stránky filmu, Falcon
Krajina přílivu (Tideland) 2005, drama, Kanada - Velká Británie
Režie: Terry Gilliam, scénář: Terry Gilliam, Tony Grisoni, námět: Mitch Cullin
Hrají: Jennifer Tilly, Jeff Bridges, Jodelle Ferlandová
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka