Stoppardovy návraty domů. Proslulý autor divadelních her a filmových scénářů slaví pětaosmdesáté narozeniny

12. červenec 2022

Rosenkrantz a Guildenstern jsou mrtvi, Arkádie, ale i Zamilovaný Shakespeare. Jako autor divadelních her a filmových scénářů proslul Tom Stoppard po celém světě. Z rodného Zlína ho v útlém dětství vyhnala nacistická hrozba nejprve do Singapuru, a pak do Indie. Nakonec zakotvil s matkou ve Velké Británii, kde se už velmi brzy osamostatnil a začal živit jako novinář.

Protože anglické divadlo na přelomu 50. a 60. let minulého století dychtilo po nových talentovaných autorech, budoucnost mladíka s vytříbeným citem pro jazyk byla zpečetěna. Pětaosmdesáté narozeniny Toma Stopparda jsou příležitostí znovu nahlédnout východiska, zákruty a principy jeho umělecké tvorby na pozadí životního příběhu, který ho s Českou kotlinou dodnes spojuje.

Rock’n’roll Toma Stopparda v pražském Národním divadle

Liberecké divadlo F. X. Šaldy představilo Stopparda prostřednictvím jeho slavné shakespearovské parafráze poprvé českému publiku v roce 1971. S výjimkou chebského nastudování autorovy prvotiny, které šťastnou shodou náhod proklouzlo normalizačnímu dohledu, se na naši oficiální scénu dramatik vrátil – tentokrát i osobně – až po revoluci. Jako přítel Václava Havla byl však s politickým děním v Československu spjat ještě předtím.

Na příkladech Stoppardových her, jejich interpretací a souvislostí se náš cyklus pokouší poskládat mozaiku uměleckého výrazu člověka, který významně zasáhl nejen do dějin divadla, ale při svém objevování kořenů zanechal i silné etické poselství. 

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová