Šostakovič byl blázen! I když geniální, říká o ruském skladateli tenorista Pavel Černoch
Na nové scéně, na Bastille, operu nyní uvedli v sedmi reprízách pod režijním vedením Krzystofa Warlikowského. Moderní ztvárnění ukazuje nejen otevřené sexuální scény a násilí, ale používá i nové technologie.
Čtěte takéPatřil k umělecké špičce společně s Picassem a Dalím. Průkopníka op-artu teď vystavují v Paříži
Naše spolupracovnice Marie Sýkorová zastihla Pavla Černocha krátce před premiérou. V nové pařížské inscenaci opery Lady Macbeth Mcenského újezdu se představil jako Sergej.
„Ta role je pro mě úplně nová co se týče charakteru - já jsem nikdy tento charakter - svým způsobem negativního hrdiny - nedělal. Na druhou stranu, když se na Sergeje zadíváte víc, zjistíte, že vlastně tak hodně negativní není. On si jde prostě za svým, moc se neohlíží na okolí a má rád sex, což využívá pro svůj vlastní prospěch. Mně ten charakter nebyl úplně cizí, ne, že bych využíval sex pro svůj prospěch, ale lidé mě často vnímají jako sladkého a roztomilého, ale já v osobním životě zase tak roztomilý nejsem, a proto jsem to chtěl přenést i na jeviště."
„Přiznám se, že se s Šostakovičem setkávám poprvé. Znám jen pár jeho komorních věcí. Ta hudba pro mě byla strašně dlouho psychicky náročná. Způsobovala mi deprese."
S režisérem Krzystofem Warlikowským spolupracuje Pavel Černoch podruhé. „Jde mu celkově o ten příběh a vizuální dojem než o to, aby to evokovalo nějakou určitou dobu. Já Warlikowského miluju, protože je jedním z režisérů, který zachovává děj a kterému jde o hraní, o emoce a vztahy, to jsou pro mě důležité věci. Využívá hodně film, kameru, aby umocnil dění na jevišti. Jeho pojetí může oslovit současného diváka, protože jde o věci, které se dějou reálně v dnešním životě."
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.