Skrytá identita

8. listopad 2006

Filmografie jednoho z nejvýraznějších režisérů 20. století Martina Scorseseho je pestrá. Zahrnuje psychologickou studii, muzikál, "noir-western", hudební dokument, biografii i klasické drama z mafiánského prostředí. A právě k tématu mafie a boje s organizovaným zločinem se Scorsese - původem ze Sicílie - vrací ve svém posledním snímku Skrytá identita (The Departed).

Žánrový snímek je remakem hongkongského thrilleru Volavka a jeho současné zpracování je rozhodně víc než "volnou inspirací", což ale vzhledem k režisérovu filmařskému umu a skvostnému hereckému obsazení není na škodu.

Klasický krimithriller se odehrává v Bostonu, v prostředí gangů poskládaných z irských přistěhovalců (mýtus amerického snu o lepším životě tak dostává další zásah). Gangsterovi Franku Costellovi (Jack Nicholson) se podaří nasadit jednoho se svých členů Colina Sullivana (Matt Damon) přímo do policejní jednotky zvláštního vyšetřování, paralelně s tím však policie infiltruje Costellův gang prostřednictvím mladého policisty Billyho Costigana (Leonardo DiCaprio). Patová situace nejen výrazně komplikuje každou akci na jedné či druhé straně kvůli oboustrannému úniku informací, ale současně znamená závod s časem o to, která ze stran odhalí svoji "krysu" dřív.

Skrytá identita

Na rozdíl od komorní Volavky, která kladla důraz spíše na psychologii postav, Skrytá identita nešetří akcí. Scorsese udržuje diváka neustále ve střehu nejen komplikovaným dějem, ale i osvědčenými žánrovými prostředky - přestřelkami, dějovými zvraty, násilnými scénami a napětí vydrží až do posledních vteřin téměř dvouhodinového filmu. Smrtelnou vážnost umí jemně vybalancovat ironizujícím humorem elitních policistů ("Chtějí tu práci, aby mohli použít zbraň, a když to udělají, mají pocit že musejí kňučet, jako to viděli v televizi"), smysl pro humor nepostrádají ani gangsteři - viz Costellův výstup v pornokině.

Skrytá identita

Kromě natočení brilantního a žánrově čistého snímku se Scorsesemu podařilo skvěle zapracovat s chemií postav a jejích představitelů. DiCaprio jako věčně zmlácený a čím dál vyčerpanější policista Costigan už rozhodně není teenagerovský idol z plakátů a přiznám se, že po dlouhé době jsem měla strach o svého hrdinu. Jeho protipól, Sullivan Matta Damona, nemá tolik prostoru, soukromé záležitosti - jako jsou problémy s erekcí - spíše vytušíme, ale vymydlená image hodného hocha, za níž se skrývá chladnokrevně kalkulující stroj, působí děsivě. Ne náhodou je scéna, v níž se vzájemně pronásledují v čínské čtvrti, aniž by zjistili, kdo je ten druhý, jedna z nejlepších z celého snímku. Jack Nicholson svého Costella, gerontického mafiána těsně před tím, než se stane karikaturou sebe sama, podává jaksi samospádem, s očekávanou ďábelskostí. Děvky a koks jako nezbytné atributy hlavy gangu napadnou každého, Costellova děvka ale chodí zpívat do sboru a věnuje se kostelní mládeži. Spolu s Martinem Sheenem, Markem Wahlbergem a Alecem Baldwinem hlavním představitelům víc než sekunduje Vera Farmiga v roli policejní psycholožky Madolyne. Jako jediná žena v celém filmu do něj vnáší další rozměr a obligátní milostnou zápletku posouvá na vyšší úroveň.

Přiznám se, že téměř dvouhodinová stopáž je možná trochu moc i v případě dobrého filmu, jakým Skrytá identita bezpochyby je. Ale skvostný seriál o třech dílech na pozdní sobotní večery by z ní byl určitě.

Související odkazy: oficiální stránky filmu, ČSFD (flash trailer), Warner Bros

Skrytá identita (The Departed), krimithriller, USA, 152 minut, 2006

Režie: Martin Scorsese, scénář: William Monahan, kamera: Michael Ballhaus, hudba: Howard Shore
Hrají: Leonardo DiCaprio, Jack Nicholson, Matt Damon, Martin Sheen, Mark Wahlberg, Alec Baldwin, Vera Farmiga

autor: Věra Šmejkalová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

S hereckými hvězdami poznejte tajemství textu starého dva tisíce let

Ondřej Kepka, režisér a moderátor

Ondřej Kepka

O věrné lásce statečného Chairea a sličné Kallirhoy

Koupit

Román byl napsán pravděpodobně už v prvním století našeho letopočtu a možná dokonce i dříve. Jde o první dochovaný milostný a zároveň i dobrodružný román nejenom antického, ale vůbec evropského písemnictví.