Skladatel Tomáš Hanzlík

02399080.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02399080.jpeg

Michal Bureš si pozval hudebního skladatele, pedagoga a propagátora (nejen hudebního) baroka Tomáše Hanzlíka. Není bez zajímavosti, že právě on stojí za organizováním Olomouckých barokních slavností.

Řeč bude také o rodné Chocni, o barokních inspiracích, o hanáckém venkově, o soudobé hudbě a o cestách za poznáním světa i sebe sama. Je hudební skladatel v naší době člověk, který má a umí se vyjadřovat k aktuálnímu dění, nebo žije toliko ve svém artistním světě časem prověřených hodnot? I na to se zeptáme.

Tomáš Hanzlík (1972) je absolventem katedry muzikologie a hudební výchovy UP Olomouc. - Během studií založil Ensemble Damian (1996), se kterým se zaměřil na autentické provozování barokní hudby a posléze i na interpretaci hudby soudobé. - V roce 2004 uvedl ve Stavovském divadle své opery Yta innocens, Torso, Coronide skladatele Víta Zouhara a v pražském FOK operu Johanna Huga Wilderera La Nascita del Diamante. Na základě těchto úspěšných provedení Národní divadlo v Praze objednalo a v roce 2007 uvedlo jeho celovečerní operu Lacrimae Alexandri Magni, kterou o dva roky později natočil na CD s Filharmonií Hradec Králové. - V rámci festivalu Hudební fórum Hradec Králové (2006) provedl s Ensemble Damian českou premiéru opery Three Tales Steva Reicha. - Je tvůrcem repliky barokního rozkládacího divadla Theatrum Schrattenbach (2004). - Vedle pedagogické činnosti se věnuje kritickým edicím staré české hudby a vede Dětskou operu Olomouc (2006). - V roce 2009 obdržel za pořádání festivalu Baroko cenu Olomouckého kraje (od r. 1998). Zároveň je také dramaturgem olomouckého festivalu Opera Schrattenbach (od r. 2005). - V letech 2009-10 vytvořil a premiéroval rozsáhlé hudební drama Labyrint vášně. - V roce 2011 uvedlo Národní divadlo v Brně ve světové premiéře jeho operu La Dafne (společně s V. Zouharem). - Zatím posledním operním kusem je Voda a vzduch inspirovaná dílem malíře, sochaře a spisovatele Jakuba Obrovského.

Svůj vlastní skladatelský styl Hanzlík označuje jako neobarokní minimalismus, charakteristický zacyklením historizujících harmonických a melodických fragmentů.