Signatura BERG - šest stop komorního orchestru

18. leden 2016
03552403.jpeg

Komorní orchestr Berg vedený dirigentem Peterem Vrábelem je dnes na české kulturní scéně jedinečným interpretem a iniciátorem vzniku soudobé hudby.

Nakročeni ze současnosti stoupají po stezce objevitelů na cestě k věčnosti. I tak lze v jedné větě shrnout působení komorního Orchestru Berg. Autorská zkratka, signatura, objevující se v názvu pořadu, je také tvůrčím principem, díky němuž vzniká ve stylu uměleckého podpisu rozevlátá zvuková koláž. Situačně zaznamenané momenty ze zkoušek a akcí 15. koncertní sezony orchestru se prolínají se soustředěnými rozhovory s osobnostmi i zcela všedními situacemi. Několik mladých skladatelů významně spolupracujících s Orchestrem Berg přijalo výzvu autora rozhlasového pořadu a vytvořili právě pro tuto příležitost miniaturní kompozice, signatury, vycházející ze čtveřice tónů názvu orchestru B, E, R (re), G.

Orchestr Berg vznikl už v roce 1995 na půdě Akademie múzických umění, od počátku stojí v jeho čele slovenský dirigent Peter Vrábel, který postupně od záměrných kombinací klasického a moderního repertoáru přivedl orchestr k dnešní téměř výhradní specializaci na dílo současných skladatelů. Peter Vrábel se v pořadu Signatura Berg vyznává ke své zálibě v matematice nebo vaření. V jedné z kapitol hodinového dokumentu se tak bez znatelných střihů prolíná návštěva v kuchyni Petera Vrábela, kde dirigent připravuje tradiční slovenskou pochoutku brynzové halušky, s kuchyní uměleckou, v níž při jedné ze zkoušek Peter Vrábel hněte svůj orchestr k preciznímu výkonu.

03552404.jpeg

Orchestr Berg je objevován v rozhlasovém pořadu také prostřednictvím příběhu jeho houslistky Anny Romanovské, kterou provedení jedné z kompozic současného německého skladatele Heinera Goebbelse přivedlo k japonskému nástroji kotu. V intimní chvilce improvizace s kotem se rozhlasoví posluchači mohou usadit doma v obýváku mladé hudebnice. Podobně důvěrná je návštěva v rodině Slavomíra Hořínky, kde se úvahy skladatele mísí s lomozem malými dětmi přeplněné domácnosti. A ve společné domácnosti dirigenta Petera Vrábela a manažerky Evy Kesslové je jaksi mimochodem vyprávěn i příběh partnerského vztahu srostlého s osudem orchestru.

Význam tělesa v českém kulturním prostředí dělí rozhlasový pořad na dva póly. Všímá si ustálené praxe objednávek premiér skladeb u mladé generace skladatelů i snahy o české premiéry významných autorů zahraničních. Heiner Goebbels, německý skladatel a hudební inovátor, otevírá rozhlasový dokument svou českou premiérou scénického koncertu Songs of Wars I have seen.

Podle hudební publicistky Wandy Dobrovské, která se v pořadu odhaluje jako nikoliv kritik ale sympatizant orchestru Berg, toto hudební těleso svým působením zcela rozvrací mýtus, že současná hudba je laskominou privilegovaných fajnšmekrů, kteří mimo své vlastní kruhy působí spíš dojmem podivínů, a jejich lahůdka v ústech nevyvolených hořkne až k nepoživatelnosti.

Spustit audio
autor: Ivan Studený