Šestnáct a dost – divadelní soubor Masopust končí! Nikdy tam nebyl žádný kompromis, ani zaprodávání se rutině, říká jeho umělecký šéf

2. únor 2024

Pražská nezávislá divadelní poslečnost Masopust překvapila oznámením, že na konci tohoto roku po šestnácti letech fungování ukončí svoji činnost. Jaké jsou důvody tohoto poměrně překvapivého konce? A jakou stopu zanechal Masopust na tuzemské divadelní scéně?

V člověku ta myšlenka zraje dlouho a průběžně. Plus je to docela zdravé, vyhodnocovat si, kdy má ještě smysl v něčem pokračovat a kdy ne. Přemýšleli jsme nad tím ale asi poslední rok, dva, než jsme se sešli nad psaním grantu pro rok 2024, kdy jsme ustanovili, že to bude náš poslední rok. A že to bude i dobrá příležitost ledacos zažít,“ říká dramaturgyně Tereza Marečková. A umělecký šéf, herec a režisér Miloslav König dodává: „V člověku to zraje klidně i celou dobu, těch šestnáct let. Jsou tam takové propady a hledání… Navíc v nezávislém sektoru. Přemýšlel jsem, že by se ta situace dala pojmenovat provozní žal. Kromě boje o finance jde i o to, že člověk přijde na reprízu a musí pomoct postavit scénu a zároveň se postarat o spoustu dalších věcí, které by v oficiálnějším provozu řešit nemusel. Hodně energie padne i na věci, které by člověk dělat neměl.“  

Je to nějaké završení spolupráce a dlouhodobé soustředěnosti. Přišlo mi, že jsme se pokoušeli dostávat pod kůži pořád jednomu příběhu, tématu, až jsme se zasoustředili do komornějších inscenací. A možná zasoustředění se do tak malého bodu, až vymizíme, je docela pěkná představa.
Tereza Marečková

Tereza Marečková v inscenaci Deklarace závislostí

Jaké hry oba hosté považují za těch šestnáct let pro soubor nejzásadnější? Na co budou rádi vzpomínat? A co je v tomto posledním roce s Masopustem ještě čeká? Poslechněte si celý rozhovor s Terezou Marečkovou a Miloslavem Königem.

autor: nav
Spustit audio

Související