S Lenù toho máme hodně společného, říká Nina Horáková – představitelka hlavní role v inscenaci Geniální přítelkyně
Městská divadla pražská se chystají na odstartování ambiciózního projektu. V Divadle ABC bude mít v sobotu premiéru adaptace románové tetralogie známé jako Neapolská sága od anonymní autorky či autora, vystupujícího pod pseudonymem Elena Ferrante. Inscenace s názvem Geniální přítelkyně má trvat čtyři hodiny a patnáct minut a svým rozsahem se dá srovnat s Kushnerovými Anděly v Americe uvedenými na téže scéně v roce 2019.
Hlavní hrdinku Lenù ztvárnila Nina Horáková. Jak se identifikovala s hlavní postavou? „Mě na tom asi nejvíc baví, že ta postava začíná, když je jí deset let a končí, když je jí něco přes šedesát. Takže její vývojový oblouk je opravdu velký,“ komentuje Nina Horáková a dodává: „Myslím si, že nám všem ty role fakt sedí. Nemusíme hrát něco, co bychom neznali, nebo jací nejsme. Třeba já konkrétně mohu říct, že s Lenù Greco toho mám hodně společného, až mě mnohdy zamrazilo.“
Myslím, že hra je především strašně dobře obsazená.
Nina Horáková
Pro mě je síla v tom, jak zachytila tu epochu šedesáti let a jak se z té hrozné války snažíme znovu vytvořit a nastavit nějaký systém. A vždycky to na něčem ztroskotá.
Marián Amsler
Elena Ferrante získala za tetralogii řadu prestižních mezinárodních ocenění. V čem vidí sílu jejího románu režisér Amsler? „V románu, který začíná těsně po válce, vidíme obraz zdecimované Itálie, zničené válkou, fašismem… a jak se čas blíží k současnosti, tak je tam pro mě síla v tom, že na příběhu těch dvou přítelkyň, kamarádek, sledujeme pokus o znovurekonstruování nebo rekonstituování společnosti, které je hodně silné a podobné naší středoevropské zkušenosti. Jak se vytváří demokracie, jak mezi sebou stále bojují nějaké politické názory… A zároveň sledujeme velmi osobní, intimní příběh dvou holčiček, které dospívají, až se z nich stanou dospělé ženy, které samy mají děti a vnoučata.“
Režisér Marián Amsler strávil měsíc přípravou v Neapoli, co mu tato zkušenost dala? Jak je obtížné převést tak rozsáhlé dílo do jedné inscenace? A jak se pracuje s tématem, které tolik lidí zná nejen z knih, ale také ze seriálu, a budí tím pádem velká očekávání? Poslechněte si celý rozhovor s herečkou Ninou Horákovou a režisérem Mariánem Amslerem.
Související
-
Noc divadel vstupuje do druhé dekády. 86 divadel letos připravilo 317 bodů programu
Akce proběhne 18. listopadu a nabídne, jako už tradičně, prohlídky, divadelní dílny, diskuze s tvůrci, představení a performance na divadelních scénách po celé republice.
-
Valérie a týden divů. Nová scéna Národního divadla konečně adaptuje Vítězslava Nezvala
Dramatizace Nezvalova černého románu Valérie a týden divů není prvním pokusem přivést na scénu Laterny magiky tohoto autora, ale prvním skutečně realizovaným projektem.
-
Ne líbezné alpské jezírko, ale pořádná tatranská bystřina. To je Anna Karenina ve Švandově divadle
Jako moderní realistické drama o partnerských vztazích adaptoval pro jeviště román Lva Nikolajeviče Tolstého Anna Karenina režisér Martin Františák.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka