Roman Koucký: Praha je tak bohaté město, že by mohla zvát ty nejlepší architekty
„To, že se Praha slavných jmen (architektů – pozn. redakce) zbavuje a nedává jim příležitost, nevyhledává je, to považuju za hrubou chybu a za něco, co je zejména v historii Prahy vlastně úplně anomální,“ tvrdí architekt a urbanista Roman Koucký, který posledních šest let vede kancelář metropolitního plánu Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy.
Trojský most v Praze, Mariánský most v Ústí nad Labem nebo například přestavba historického domu ve Slavonicích pro Annu Fárovou, to je jen malý výčet realizací, pod nimiž je Roman Koucký podepsán. Mostů se svým týmem navrhl celkem devatenáct. Realizoval čtyři. Tím zatím posledním je Trojský, jehož architektura nabízí celou řadu pohledů, které se zásadně liší, pokud most přecházíme z jednoho břehu na druhý nebo jej podcházíme. V neposlední řadě je jedinečný výtvarný celek stavby dotvářen také důrazem na detail konstrukce, odrazem vodní hladiny a světlem.
Most je čistá architektura, u které nemůžete švindlovat. Má mít dokonalé proporce a má být krásný. O tom není nejmenších pochyb.
V pořadu Vizitka se Roman Koucký vyjadřuje i k nedávnému záměru zbourat Libeňský most, který v roce 1928 vznikl podle návrhu významného českého architekta Pavla Janáka:
Libeňský most je výjimečný a já jsem přesvědčen o tom, že jde opravit a máme ho opravit v těch rozměrech, které má, protože to na budoucí zatížení bohatě stačí.
Výškovou hladinu metropole Koucký spojuje s jejím zahušťováním a domnívá se, že rozvoj města brzdí přílišná regulace, kterou by rád potlačil ve prospěch iniciace. Zároveň ale podotýká: „Svoji roli sehrává ne úplně dospělá demokracie, když si myslíme, že skupinové zájmy jsou v mnoha případech důležitější než skutečný veřejný zájem. To, že veřejný zájem není vůbec definován, že se vždycky řeší až při té které akci, zapříčiňuje, že neumíme zadat tu správnou společenskou objednávku.“
Neschopnost dohody, neschopnost držet kontinuitu a definovat jakoukoliv vizi nás vlastně neustále drží zpátky.
Zadání Anny Fárové bylo, že to má být celý takový fotografický, do šeda.
Jako architekt a urbanista Roman Koucký po celý svůj profesní život řeší tři základní úlohy – most, město a dům. Jednou z jeho nejznámějších realizací, která se dočkala uznání, je přestavba dvou renesančních domů ve Slavonicích pro historičku umění Annu Fárovou. Také o tom, jak z devíti bývalých bytů pro pohraničníky na přání objednavatelky navrhl tři plus jedna s velkým archivem pro dílo Libora Fáry, vypráví Roman Koucký ve své Vizitce.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Viktorín Šulc: Etuda z odvrácené strany. Alois Švehlík a Vladimír Dlouhý na stopě brutálnímu vrahovi
-
David Drábek: Ptakopysk. Příběh bratrů Pospíšilových, šampionů v kolové
-
Hlasy a Oko. Dvě premiéry povídek kanadské nobelistky Alice Munroové
-
Jaromír Jindra: Valdštejnova zpověď. Ohlédnutí za velkolepým životem nejvlivnějšího vojevůdce
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.