Romain Rolland: Život Beethovenův. Premiérová četba z biografie německého skladatele
Četba na pokračování z beletrizované biografie německého skladatele, v níž francouzský romanopisec Romain Rolland líčí Beethovena jako tvůrce, který navzdory všem protivenstvím zápasil po celý život o velké umění. Premiéru poslouchejte on-line po dobu jednoho měsíce po odvysílání.
Francouzský prozaik, dramatik, esejista a autor životopisů velkých osobností světové kultury Romain Rolland (1866–1944) byl vášnivě oddán hudbě a jeho činnost beletristická a muzikologická probíhaly od začátku do konce jeho tvorby se stejnou intenzitou. Život Beethovenův nebyl psán s úmyslem podat vědecké dílo o hudebním géniovi, jejž Rolland tolik ctil. Dílo vzniklo roku 1902 jako výraz díků za uzdravení duše, která se vymanila z tvůrčí krize právě působením Beethovenovy hudby vyslechnuté na festivalu v Mohuči a setkáním s Beethovenovými stopami v Bonnu a Koblenzi. S vnímavostí hudebníka a básníka prožívá Rolland drama tvoření za určitých životních a citových stavů a ukazuje nám Beethovena jako osobnost, která po celý život zápasí o velké umění.
Naučil jsem se od něho víc než od všech mistrů své doby. Vděčím Beethovenovi za nejlepší část sebe sama.
Romain Rolland
Život Beethovenův vyšel poprvé v lednu 1903. Během několika týdnů byla knížka vyprodána, následovaly další a další dotisky. Romain Rolland k tématu poznamenal: „Naučil jsem se od něho víc než od všech mistrů své doby. Vděčím Beethovenovi za nejlepší část sebe sama.“ A jinde autor napsal: „Beethoven je víc než první z hudebníků. Je nejhrdinštější silou moderního umění. Je největším a nejlepším přítelem těch, kteří trpí a zápasí.“
Premiéru pořadu uvádíme při příležitosti 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.