Ročenka české architektury představuje sebevědomá díla tvůrců, kteří nekopírují módní trendy ani vzory ze zahraničí
Kostel v Sazovicích, kaple v Oseku nad Bečvou, sportovní haly v Dolních Břežanech a v Líbeznicích, palírna v Javornici, brněnské polyfunkční domy nebo revitalizace středu obce Bílovice nad Svitavou. To jsou jen některé ze třiceti nejlepších realizací českých architektů z posledních dvou let, které se dostaly do nejnovější ročenky Česká architektura 2016–2017.
Tentokrát byla její kurátorkou Architektka roku 2016 Marcela Steinbachová, zakladatelka projektu Kruh, festivalu Dne architektury nebo přehlídky Film a architektura.
Ze zhruba tří set architektonických realizací vybrala celkem 140 objektů, které postupně navštívila. „Hlavním kritériem byla kvalitní stavba, kterou jsem chtěla poznat osobně, v kontextu i v detailu. Snažila jsem se vybírat stavby, které přesahují přes plot a utvářejí naše města, obce a krajinu. Stavby, které k nám promlouvají,“ říká Marcela Steinbachová.
Nakonec vybrala třicet staveb, lépe řečeno patnáct dvojic staveb, které spolu nějak souvisejí. Na příkladech rodinných domů, administrativních budov, sakrálních staveb i sportovních hal ukazuje různé přístupy k podobnému zadání. „Hledali jsme způsob, jak čtenáři usnadnit to, jak se na ročenku bude dívat. Dáváme mu takový před-návod, jak se na ty stavby dívat a jak se posuzovat,“ říká architektka.
Ročenku otvírají dvě sakrální stavby - kostel v Sazovicích a kaple v Oseku nad Bečvou. „Oba příklady ukazují, jak to vypadá, když se architekti zaměří víc na působení prostoru než na jeho výzdobu. Zajímavé je i to, že obě stavby vznikly ze soukromého popudu. Možná je k zamyšlení, proč církev nerealizuje takhle kvalitní počiny,“ říká Marcela Steinbachová, která by současné české architektuře přála více experimentů.
Závěr ročenky je věnovaný rozdílným realizacím interiérů panelových domů ve Zlíně a v Praze. „Spojuje je to, že architekti proměnili dispozici a eliminovali dlouhé úzké chodby, takže člověk vstupuje do velkorysého prostoru,“ říká kurátorka ročenky, jejímž vydavatelem je už tradičně obecně prospěšná společnost Prostor – architektura – design.