Prvotřídní ženy

19. březen 2004

Ženy, které by se ve skutečnosti nikdy nemohly setkat, se scházejí na slavnostní večeři a debatují. Lépe řečeno mluví jedna přes druhou, aniž by se navzájem poslouchaly. V tomto duchu nefungující komunikace se nese i zbytek inscenace Prvotřídních žen v Národním divadle.

Na první pohled je představení rozděleno do několika zdánlivě nesouvisejících scén, z nichž právě ta první je nejvíce odtržena od zbylého celku. Režisér Jiří Pokorný totiž zvolil retrospektivní přístup a vypráví příběh v obráceném pořadí. I tak ale rozsáhlá scéna večeře, zabírající celou první polovinu představení, působí poněkud nepatřičně. Fiktivní i skutečné ženské postavy žijící v různých historických okamžicích spojuje společné téma - jejich postavení jako ženy ve společnosti.

Z inscenace Prvotřídní ženy

Teprve mnohem později pochopíme, že večeře se odehrává u příležitosti profesního postupu Marleny, jejíž životní příběh se rozvíjí v druhé polovině inscenace. Tu však také otevírá vytržená scéna, v níž vystupují dvě pubertální dívky řešící své "důležité" problémy. Po dalším střihu následuje výjev z přijímacího pohovoru v personální agentuře. Zde se konečně objevuje znovu Marlena (Petra Špalková nebo Sabina Králová) a příběh se začíná spojovat. Kariéristka Marlena se nakonec setká se svou sestrou Joyce reprezentující zcela opačný pohled na svět. Konfrontace sester vyvrcholí v nekonečné hádce. Ukáže se, že dospívající Angie (Kateřina Winterová) vyrůstající u Joyce je dcerou Marleny, která ji v cestě za úspěchem u své sestry odložila. Rozsáhlá statická a v podstatě nedějová první polovina inscenace nese sice zajímavý nápad (konfrontace životních postojů japonské konkubíny, viktoriánské cestovatelky, papežky Jany a dalších), tříští však celistvost večera a běžného diváka pravděpodobně odradí. Nesrozumitelné jsou především konverzační scény v druhé polovině, kde si každá z postav vede svou řeč. To je sice trefná výpověď o komunikaci v dnešní době, pro divadlo je však tento postup vražedný. Ať se divák snaží jak chce, soustředit se a pospojovat výpověď jedné z postav (nejlépe ale všech zároveň) je vlastně nemožné.

Současná britská autorka Caryl Churchillová právě proniká na česká jeviště. Prakticky souběžně s Prvotřídními ženami měla premiéru její hra Řada inscenovaná v Divadle na Vinohradech. Interpretace dramatu v podání Národního divadla je však poněkud nepřesvědčivá a pro vstup autorky na česká jeviště není právě tou nejlepší vizitkou.

autor: mat
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.