Průkopník soudobé hudby Lothar Knessl: Šířili jsme novou hudbu za železnou oponu

22. listopad 2017
Lothar Knessl v roce 2007

Akademie s datem 21. listopadu 2017 přinesla rozhovor s nestorem soudobé hudby v Rakousku Lotharem Knesslem, který na jaře 2017 oslavil 90. narozeniny.

Vzpomínky na mládí v Brně, odsun do Rakouska, práci v rakouském rozhlase a pro festivaly, hudební ceny… aneb letem světem životem bohatým na zajímavé osobnosti, události a hlavně: soudobou hudbu.

Lothar Knessl je po mnoho desetiletí výraznou osobností rakouské hudby 20. století. Nejen jako pedagog, ale hlavně jako dramaturg, rozhlasový pracovník, organizátor a kurátor. Celý život ho zajímala hudba přítomnosti a vize hudby budoucí, ostatně takto přemýšlí i v mimohudebním kontextu. V rozhovoru (ve zkrácené verzi vyšel v časopisu Harmonie, č. 8/2017) se např. nevyhýbá bolestivým vzpomínkám na divoký odsun z Brna do Rakouska:

Byla to těžká doba. Bylo by lepší, kdybychom na ni zapomněli. Nemá smysl pořád dokola říkat, co se stalo. Je to minulost. Je lépe zabývat se přítomností, tím, co je teď.

Nebojí se nazvat pravým jménem i problémy, se kterými se potýká současná hudební scéna, tj. např. slučování orchestrů a krácení financí ze strany státu.

Životní zkušenosti mu dovolují zasvěcený a kritický posudek. Např. o slavných kompozičních kurzech v Darmstadtu se vyjádřil takto: „Mívaly  určitý směr či estetiku, ale to už dnes také vůbec neplatí. Berou vše, co je k mání, o čem jsou přesvědčeni, co je zajímavé nebo inovativní, jako živá elektronika například. Ani v Darmstadtu už není nějaká jednotná estetika. Stejně tak je tomu už dlouho i v případě Varšavského podzimu. Pokud festival nemá nějaké silné motto, které vymezuje jeho dramaturgii, pak hraje cokoliv. Samozřejmě existují malá seskupení, která hrají jen své vlastní věci. Ale to není velký festival, to je klubová kultura.“

Lenka Nota

Velmi zajímavé názory má i na tvorbu soudobých skladatelů. Pozorně si všímá jejich tápání mezi univerzálním pluralismem a snahou zachovat si vlastní tvář (místo individuální výraz): „Pluralismus vede samozřejmě k tomu, že pak nerozpoznáte, od koho která skladba je…. Postrádám dnes osobnost té velikosti, jakou byl Johann Sebastian Bach pro baroko.“

Tolik malá ochutnávka z bohatého obsahu Akademie vysílané 21. listopadu. V pořadu zazněly mj. skladby G. Ustvolské, G. Ligetiho, H. Góreckého, L. Knessla, G. Kurtága.

Spustit audio
autor: Viktor Velek