Propadl jsem 3D technologii. Sochař Michal Gabriel představuje karlovarskou výstavu Červený koberec

19. srpen 2019

Lidská figura, bytosti zvířat nebo příroda jako zdroj života. To jsou hlavní motivy díla českého sochaře a pedagoga Michala Gabriela. Jeho tvorbu posledních 20 let můžete vidět pod názvem Červený koberec v Galerii umění Karlovy Vary.

Už jako člen skupiny Tvrdohlavých rád experimentoval s materiály, formou i povrchem. Experimentuje i dnes, a to především na poli 3D technologií. Právě díla vytvořená touto metodou tvoří dominantu aktuální výstavy. Proč se před patnácti lety začal 3D technologii věnovat a co mu jako tvůrci přináší, vysvětlil Michal Gabriel v úvodu ArtCafé: „3D technologie pro mě byla nová iniciace. V době, kdy ještě nebyly 3D tiskárny a člověk mohl jen modelovat ve virtuálním prostoru, mě ale tato metoda příliš nezajímala. Skutečně jsem ji objevil až tehdy, když jsem mohl sochu realizovat, a prostřednictvím tiskáren ji materializovat a převést do reálného prostoru.“

Technologie je mocná čarodějka

Michal Gabriel v hořické galerii plastik při přípravě výstavy Zrození Venuše

Gabriel, držitel Ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 1994, v současné době vedoucí Ateliéru sochařství na Fakultě umění VUT v Brně, pracuje mimo jiné s 3D scannery: „To je skutečně neuvěřitelný nástroj. Jeho prostřednictvím můžu z fyzického světa sbírat nejrůznější tvary – například lidských tváří nebo objektů, které nascanuji a udělám s nimi v programu úpravy, které jsou v reálu velmi obtížné. Mohu je stranově převracet, různě objemově upravovat, v různých osách zvětšovat, zmenšovat a zkracovat, což často používám.“

Sigmund Freud, Venuše i Karel IV. na koni

Prostřednictvím 3D technologií vytvořil Michal Gabriel v posledních patnácti letech řadu soch. 

Karel IV. - Michal Gabriel

Patří mezi ně třeba i sedící Sigmund Freud, který se dívá sám na sebe, ovšem ve zmenšené velikosti. I tato socha, která původně měla vzniknout jako pomník pro Prahu, je součástí karlovarské expozice. Stejně tak i Zrození Venuše, při kterém Gabriel rovněž pracoval se zmenšením figury. Pomocí 3D technologií vznikl i model jezdeckého pomníku Karla IV., kterou umělec vytvořil přímo pro Karlovy Vary.

Nejen experiment, ale i tradiční sochařství

Dvě křídla výstavního prostoru ale nepředstavují jen tento pól Gabrielovy tvorby. V jednom z nich najdete i sochy, které reprezentují tradiční přístup k sochařství. Například sadu lidských figur z dubu, které Gabriel vytvořil kolem roku 2000: „Do kontextu výstavy jsem postavy vytvořené tradičními postupy zasadil tak, aby hleděly na sochy, které vznikly pomocí 3D technologií. Stávají se tedy diváky a svědky postupu a vývoje nejen sochařského řemesla, ale i současného světa.“

Z výstavy Michala Gabriela Červený koberec | Galerie umění Karlovy Vary

Veřejný prostor, šelmy a hráči

Řadu svých soch Michal Gabriel zasazoval a stále zasazuje do nejrůznějších prostorových kontextů a zkoumá, jak může socha ovlivňovat prostředí a naopak. V minulosti tak pracoval třeba s Průzkumníky, laminátovými lidskými figurami z modré, někdy zelené polyesterové pryskyřice, nebo Apokalyptickými jezdci, sochami, v nichž se lidská figura prazvláštně propojuje a symbioticky sžívá s bicyklem.

Do ulic a parků Karlových Varů se ale rozhodl zasadit jiné výtvory: „V karlovarském městském prostoru vystavuji celkem 21 soch. Jednu nerezovou, ocelového koně, který je na Mlýnské kolonádě v centru města, ve Dvořákových sadech potom prezentuji smečku zvířat a Hráče, což je sada bronzových soch, které jdou parkem,“ uzavírá sochař.

Jak vzpomíná na své členství v legendární skupině Tvrdohlavých? Jak se od konce 80. let, kdy začal samostatně tvořit a vystavovat, změnil jeho přístup k soše a sochařství? Mají sochaři a jejich sochy komentovat aktuální politické a společenské dění? I o tom mluví Michal Gabriel v rozhovoru, který si můžete poslechnout v audiozáznamu. Jeho součástí je i hudební výběr Michala Pařízka, který úzce souvisí s probíhajícím festivalem Prague Pride.

Spustit audio

Související