Příběhy učených žen II.

9. březen 2015

O pohnutých životních cestách dam, které usilovaly o vědeckou dráhu v časech, kdy to bylo ženám téměř zapovězeno.

Poslouchejte na Vltavě od 9. března 2015 vždy v 11:30. Po odvysílání se jednotlivé díly objeví také na stránce Hry a literatura.


Cyklus věnujeme vyprávění o nesnadném údělu žen, které usilovaly o vědeckou dráhu v časech, kdy to bylo ženám téměř zapovězeno, nebo učinily významné vědecké objevy v době, kdy jejich úspěch nemohl dojít patřičného ocenění právě proto, že byly ženy.

Nejprve se vydáme do Milána 18. století za všestranně nadanou Marií Gaetanou Agnesiovou. Představíme i americkou astronomku Henriettou Swan Leavittovou, která objevila více než dva a půl tisíce proměnných hvězd. Některé z nich byly tak speciální, že z jejich pozorování nakonec odvodila velmi důležitý vztah, jenž se stal základem pro určování vzdáleností ve vesmíru.

Zajímavé jsou i životní cesty matematičky a manželky Alberta Einsteina Milevy Maričové, která nezaslouženě zůstala hluboko ve stínu svého muže. Další z badatelek se podařil zásadní vědecký objev, za své úspěchy se však nedostala patřičného ocenění, řeč bude o britské astronomce a objevitelce pulsarů Jocelyn Bellové-Burnellové. Pátá část cyklu pohovoří o matematičce překladatelce, znalé mnoha jazyků a zběhlé v učených disputacích Gabrielle Émilie le Tonnelier de Breteuil, markýzou de Chatelet.

Pohnuté životní příběhy učených dam přiblíží dva známí popularizátoři vědy: astrofyzik Jiří Grygar z Fyzikálního ústavu Akademie věd a profesor Ivo Kraus z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT.


Připravila: Jana OlivováTechnická spolupráce: Ladislav Reich

autor: Jana Olivová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.