Pražská Komorní Činohra se zaměřila na neurózy dnešních třicátníků

7. únor 2014
03057803.jpeg

Pražská Komorní Činohra pod vedením Jiřího Bábka má za sebou přes deset let existence.

Od počátku představuje pravidelně současné hry, které u nás dosud nebyly uvedeny. Jiří Bábek jako režisér a zároveň herec staví především na herecké akci. Nesází ovšem na známé tváře, v jeho inscenacích se objevují převážně mladí umělci. Komorní Činohra je divadlo stěhované, v Praze začínali v Řeznické, poté hostovali v Divadle na prádle, na Malé scéně Divadla Pod Palmovkou a nejnověji zakotvili v Divadelním klubu Troníček ve Vladislavově ulici.

Mezi dramaturgické objevy Komorní Činohry patří nejnověji finský dramatik Mika Myllyaho, ředitel Finského Národního divadla, a jeho divadelní trilogie, s humornou, a někdy značně drsnou nadsázkou zkoumající mezilidské vztahy. Komorní Činohra na sklonku roku 2012 uvedla první část, Panika, a na počátku tohoto roku měl premiéru druhý díl pod názvem Chaos. Obě hry zkoumají neurózy dnešních třicátníků, ale určitě se v nich poznají i diváci jiných generací. Forma hry balancuje na hraně situační (chvílemi konverzační) komedie, a psychodramatu. Tím jsou hry živé a aktuální, neboť naše životy balancují mezi těmito dvěma extrémy. Herci, z nichž většina si do Komorní Činohry odskakuje z velkých scén, kde jsou v angažmá, si je doslova vychutnávají. Představení charakterizuje hravost, bezprostřednost, výborná herecká souhra a velká energie.

V Panice se setkává trojice letitých kamarádů, kteří sice poměrně úspěšně žijí své vlastní životy, ale ve chvílích krize vítají možnost svěřit se se svými trably kamarádům. Autor rozehrává šarádu, v níž jako by si jednotlivci předávali štafetu, ve snaze zbavit se svých depresivních pocitů z osobního i profesního života. Hra je plná zvratů, takže ten, který na počátku přichází s největším problémem, se nakonec ukáže jako nejvyrovnanější, zatímco zdánlivě úspěšnější kamarádi postupně přiznávají barvu a odhalují svá skrytá traumata.

Otázky typu, zda dnes muž může ještě být mužem, co od tohoto živočišného druhu dnes očekává společnost, či zda je možné být zároveň citlivý i úspěšný, bezpochyby zaujmou každého. A Zdeněk Velen, Lukáš Král a Václav Vašák je dokážou divákům naservírovat se sympatickým nadhledem a humorem, ale i se správnou dávkou severské zasmušilosti.

Pokud vás téma zaujalo, jistě přivítáte i ženskou verzi Chaos, kde se trojice žen – psycholožka Kristýny Hlaváčkové, učitelka Ivany Machalové a novinářka Diany Šoltýsové – pokouší vyznat ve světě i vlastních vztazích. Ovšem to, co se jim daří tak zdárně teoreticky vyřešit u stolku v kavárně, ve skutečném světě zdaleka tak dobře nefunguje. Vtipně jejich proměnlivý a nejistý vnitřní svět reflektuje scéna – soustava kostek zobrazující mozaikovitě tváře protagonistek, které proměňují prostředí (ocitneme se dokonce ve vězení!). Dámy se s přehledem proměňují v další postavy děje, včetně mužských, a společně vytvářejí energický příběh o hledání sebe samých, ale vlastně i o tom, že není dobré brát se tak úplně vážně. Návštěva představení Komorní Činohry je tak vítanou příležitostí, jak se v divadle příjemně pobavit, a zároveň se i trochu zamyslet nad vlastním životem.

Spustit audio
autor: Jana Soprová