Potkat Mondriana v červené, žluté a modré

03170746.jpeg

V galerii Tate Liverpool, jedné ze čtyř z rodiny galerií Tate se koná výstava nazvaná Mondrian a jeho ateliéry. Záměrem je představit umělcovu tvorbu prostřednictvím míst, kde tvořil a nezřídka i žil.

Piet Mondrian, jeho ateliéry a barva

Holandský malíř Piet Mondrian (1872–1944) patří k nejvýraznějším představitelům geometrické abstrakce a k největším světovým moderním umělcům. Směr geometrické abstrakce vznikl během první světové války v Nizozensku a je spjat se jmény právě Pieta Mondriana a dále Thea van Doesburga, Barta van der Lecka a Vilmóse Hustara, jejichž úsilí se soustřeďovalo kolem časopisu De Stijl, který založil v roce 1917 van Doesburg. Jejich umění se řídilo dvěma hlavními zásadami: úplnou abstrakcí (vyloučilo jakékoli odkazy na realitu) a omezením výtvarného slovníku na přímku, pravý úhel a tři základní barvy – modrou, červenou a žlutou – ve spojení s achromatickými barvami, tedy bílou, šedou a černou.

Galerie Tate Liverpool připravila velkou výstavu věnovanou umění Pieta Mondriana. Právě z Liverpoolu malíř odplul 23. září 1940 na palubě lodi Samaria do New Yorku. Británii a evropský kontinent opustil kvůli obavám z „blitzu“, tedy leteckých náletů nacistické Luftwaffe, které se tehdy stupňovaly a zaměřovaly se na Londýn, kde již od roku 1938 Mondrian žil a tvořil. Jeho přítel, anglický avantgardní malíř Ben Nicholson jej sice přemlouval, aby s ním odjel do Cornwallu, nejzápadnější výspy Anglie, ale holandský malíř se rozhodl odstěhovat ještě více na západ, až do New Yorku, kde potom o čtyři roky později zemřel. Výstava tak také připomíná sedmdesáté výročí jeho smrti. Po připlutí do Ameriky ovšem Nicholsonovi napsal: „New York mám skutečně rád, ale Londýn pro mne byl, samozřejmě, více než domov.“

Ateliér je součástí mé malby

03170756.jpeg

Liverpoolská výstava má název Mondrian a jeho ateliéry. Právě prostřednictvím míst, kde tvořil a nezřídka i žil, se snaží kurátoři představit jeho tvorbu. Piet Mondrian vystřídal nejméně deset ateliérů v Amsterodamu, čtyři v Paříži, jeden měl v Londýně a dva na sklonku svého života pak New Yorku. A že pro něj měly velký význam, svědčí i slova, která v roce 1936 napsal britské malířce Winifred Nicholson: „Ateliér je součástí mé malby.“

Středobodem výstavy je proto replika Mondrianova pařížského ateliéru v Rue du Départ číslo 26. Je to naprosto věrná rekonstrukce pořízená podle fotografie Paula Delba z roku 1926. Působí naprosto věrně, kromě několika Mondrianových pláten tu návštěvník může obdivovat na stole položené brýle, divadelní kukátko či budík zavěšený na druhé straně malířského stojanu. Uprostřed stojí kamna, kolem nichž se mohou návštěvníci procházet. Asi mnozí z nich mají pocit, že si malíř z ateliéru jen na chvíli odskočil...

Liverpoolská expozice se zaměřuje především na jeho úžasnou geometrickou abstrakcí, tak jak ji tvořil v různých ateliérech. Ovšem hned v úvodu můžeme pohlédnout do jeho tváře, kterou sám ztvárnil v autoportrétu z roku 1913. Vystaveny jsou také jeho kresby a skici a také ukázky z jeho korespondence, například dopisy, které psal svým přátelům, výtvarníkům Benu Nicholsonovi, Barbaře Hepworth či Naumovi Gabo. V jedné z vitrín se návštěvníci mohou rovněž podívat na faksimile seznamu cestujících z 23. září 1940 společnosti Cunard White Star, na jejíž lodi opouštěl Evropu.

Mondrian a barva

Naopak na rané Mondrianovy práce se zaměřuje výstava v galerii Turner Contemporary v přístavním městečku Margate na druhém konci Anglie, na jihovýchodě. Expozice připravená ve spolupráci s Tate Liverpool má název Mondrian a barva. Představuje více než 50 jeho prací a převažují tu plátna z počátku 20. století, které bychom mohli označit jako postimpresionistické. A myslím, že jsou pro většinu návštěvníků, pro nějž je Mondrian spojen právě jen s geometrickou abstrakcí, velkým překvapením.

Výstava Mondrian a jeho ateliéry je v Tate Liverpool otevřená do 5. října 2014, expozice Mondrian a barva v galerii Turner Contemporary je zdarma přístupná do 21. září 2014.