Petr Zuska končí kariéru tanečníka – kam kráčí balet ND?

15. leden 2014
03024436.jpeg

Choreograf a tanečník Petr Zuska byl v pátek 17. 1. hostem odpolední Mozaiky. Jakou cestou se chce dále ubírat jako šéf souboru baletu Národního divadla? Ptali jste se ho i Vy v on-line chatu.

Petr Zuska je od roku 2002 umělecký šéf baletního souboru Národního divadla v Praze. Absolvoval HAMU, působil v Pražském komorním baletu a poté byl sólistou baletu Národního divadla. Vytvořil na čtyři desítky choreografických projektů pro domácí i zahraniční soubory. Už v roce 1993 získal Cenu Thálie za roli Normana Batese v baletu Psycho, další pak v roce 1997 za Dona José v baletu Carmen. Jako autor a režisér je podepsán pod novým baletním nastudováním Prokofjevova baletu Romeo a Julie na scéně Státní opery.

S taneční kariérou se rozhodl rozloučit jako Karenin v baletu Anna Karenina, který v plzeňském baletním souboru nastudoval choreograf Libor Vaculík. Pražské hostování se odehrálo v úterý 14. ledna na scéně Národního divadla v Praze.

Ukončení mé taneční kariéry nemá s fungováním baletu ND velkou spojitost

Petr Zuska popsal loučení s publikem jako dojemné. Za svou taneční kariérou udělal ostrý střih a přiznává, že se mu ulevilo: „Na začátku března nebo na konci února budeme mít, jako každý rok v tuto dobu, konkurz na doplnění řad tanečníků. Omlazování je přirozený průběh, který se v čase děje normálně. Náš soubor je docela mladý.“

Zahraniční tanečníky do baletu Národního divadla láká repertoár i Praha.

Na zkouškách souboru baletu Národního divadla se mluví běžně anglicky. Důvod je zřejmý: balet Národního divadla láká čím dál víc zahraničních interpretů. „Přicházejí také proto, že strašně moc hrajeme. Máme 150 představení za sezónu jen na pražských scénách. Srovnatelné světové soubory s podobným počtem tanečníků hrají maximálně 100 představení. Naši tanečníci jsou často na jevišti a je to pro ně motivační,“ říká šéf baletu ND Praha Petr Zuska.


Spustit audio
autor: Karel Kratochvíl