Peter Karvaš: Sedm svědků. Detektivní hra ve hvězdném hereckém obsazení otevírá otázky po občanské odpovědnosti

25. duben 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Rudolf Hrušínský

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

Dva násilníci, jedna žena, jedna vražda a sedm svědků v napínavé rozhlasové inscenaci, kterou uvádíme ke 100. výročí narození Petera Karvaše.  Poslouchejte on-line po dobu jednoho měsíce po odvysílání.

Osoby a obsazení: starší vyšetřující (Rudolf Hrušínský st.), mladší vyšetřující (Rudolf Jelínek), příslušník bezpečnosti (Ladislav Kazda), první svědek (Jaroslav Kepka), druhý svědek (Jaroslav Marvan), třetí svědek (Radoslav Brzobohatý), čtvrtý svědek (Vladimír Brabec), pátý svědek (Jan Tříska), šestý svědek (Karel Höger) a sedmá svědkyně (Dana Medřická)
Dramaturgie: Dalibor Chalupa
Překlad: Vladimír Reis
Režie: Jiří Horčička
Natočeno: v roce 1967

V sobotu 25. dubna uplyne 100 let od narození slovenského dramatika, prozaika, divadelního teoretika a v neposlední řadě také autora pozoruhodných rozhlasových her Petera Karvaše (1920–1999). Stanice Vltava při této příležitosti připomíná hned dvě výrazné inscenace, které podle Karvašových scénářů natočil režisér Jiří Horčička – Sedm svědků (1967) a Malá anketa (1968). Obě pojednávají na svou dobu odvážná společenská témata, ptají se po občanské odpovědnosti. U obou můžeme i po letech obdivovat autorovu dokonale promyšlenou a rozhlasově působivou formu vyprávění.

Peter Karvaš je autorem 27 divadelních her a téměř 20 her pro rozhlas. Vzhledem k jeho další veřejné, literární a vědecké činnosti jsou to obdivuhodná čísla. Odráží se v nich nejen Karvašova pracovitá a cílevědomá povaha, jeho snaha vyniknout, ale také potřeba vyjádřit se k tomu, co trápí člověka a společnost. Jako autor byl perfekcionista, který se nespokojil s ničím napoprvé. Je známo, že než jeho hra nebo próza dostala finální podobu, vyžádalo si to mnoho přepsaných papírů. Snad to bude znít idealisticky, ale pedanterie, se kterou přistupoval Karvaš k psaní her, dokazuje, že v dramatu viděl způsob, jak pomoci světu, jak ho změnit, nebo o něm alespoň jinak a kriticky přemýšlet.
Milan Zvada, divadelní publicista a dramaturg

Výchozí situace rozhlasové hry Sedm svědků je zřejmá – v Pivovarské ulici byla přepadna a následně zavražděna žena. Násilný čin vidělo sedm lidí, žádný z nich ale nezasáhl, aby napadené pomohl. Jak se ukáže při následném výslechu, každý viděl incident po svém a každý měl své důvody k tomu, aby se držel stranou. Před dvojicí vyšetřovatelů defiluje celá škála lidských reakcí na hraniční situaci – od strachu a zbabělosti, přes lhostejnost a cynismus, až po filozofický přístup, podle kterého je zločin v řádu obecného společenského marasmu. Jednotlivá svědectví víc vypovídají o samotných mluvčích, než o tom, co se stalo. Podobně jako oba vyšetřovatelé i autor jako by se snažil zůstat maximálně objektivním pozorovatelem. Žádného ze svých svědků nesoudí, toto privilegium nechává posluchači. A obrací se na něj s nevyřčenou otázkou – jak by se na jejich místě zachoval on.

Spustit audio