Pavel Haas: Šarlatán. Světová premiéra opery o léčiteli, snílkovi i podvodníkovi se vrací na jeviště
„Ať doba dobrá, nebo zlá, na rtech měj stále smích. Do pláče vždycky času dost v hodinách posledních,“ zpívají kumpáni z kočovné družiny doktora Pustrpalka v opeře Šarlatán Pavla Haase. Tato slova lze považovat za celoživotní krédo skladatele, který byl proslulý svou dobromyslnou povahou, výjimečným talentem a pracovitostí. Poslechněte si v sobotu 22. března od 20:00 záznam jeho opery o sedmi obrazech.
Pavel Haas se nevzdal optimismu ani během německé okupace, přestože jako Žid čelil perzekuci. Téměř tři roky strávil v terezínském ghettu, než byl v roce 1944 zavražděn v Osvětimi. Jeho jediná opera Šarlatán nyní završuje v Ostravě cyklus Opery terezínských skladatelů.
Libreto inspirované románem Josepha Wincklera Doctor Eisenbart napsal Pavel Haas.
V hlavních rolích zpívají: Pavol Kubáň (kočovný lékař Pustrpalk) a Kateřina Hebelková (krasavice Amaranta).
Spoluúčinkují sólisté, sbor a orchestr opery Národního divadla moravskoslezského.
Sbormistr: Jurij Galatenko
Hudební nastudování: Jakub Klecker
Hudební režie: František Mix
Mistr zvuku: Lubomír Výrek
Připravila: Renáta Spisarová
Haas svou operou vzdává hold cechu lazebníků, plnokrevnému životu potulných ranhojičů i milostné vášni hlavního hrdiny. Komponoval ji tři roky a její hudební i dějová pestrost zaujala publikum už při prvním uvedení v roce 1938. Libreto si napsal sám a inspiroval se románem o kočovném lékaři Pustrpalkovi. Byl léčitelem? Géniem? Charismatickým podvodníkem? V závěru už jen vychloubačným zhýralcem? Vším najednou.
V hlavní roli se představí barytonista Pavol Kubáň, jeho partnerkou bude sopranistka Kateřina Hebelková. Dirigent Jakub Klecker přiblíží Haasovu hudbu plnou jarmarečních písní, kupletů, městského folklóru, ale i hudbu filmovou s názvuky jazzu i inspirace Janáčkem, Martinů nebo Stravinským.
Podivuhodná léčba i milostné pletky Šarlatána Pavla Haase. Vltava exkluzivně uvede nahrávku opery terezínského autora. K poslechu zve Renáta Spisarová
Rozhlasové představení doplní muzikolog Ondřej Pivoda, který přiblíží Haasův život a vztahy s bratrem Hugem Haasem i Soňou Jakobsonovou. Jiří Nekvasil, ředitel Národního divadla moravskoslezského pak poukáže na nadčasovost opery a její spojitost s dnešními léčitelskými praktikami.
Tímto uvedením Ostrava vzdává hold hudebním skladatelům tragicky umlčeným nacisty.
Související
-
Kabeláč, Kaprálová nebo Haas. Kdo jsou skladatelé, kteří stojí ve stínu našich velikánů?
Rok české hudby se blíží ke konci. Připomínali jsme v něm především výročí velkých skladatelů. Kdo jsou ale skladatelé, kteří trochu stojí v pozadí?
-
Akcent± v opeře 2024: Rok české hudby se Smetanou, Platée, rodinný Pinocchio
Saša Michailidis se ptá divadelní a hudební kritičky Radmily Hrdinové, operní publicistky Heleny Havlíkové a vltavského redaktora Daniela Jägera.
-
Milostná láska jako vášeň v tvorbě českých skladatelů a skladatelek
Zazní skladby Pavla Haase, Aloise Háby, Jana Klusáka, Eduarda Dřízgy, Ivany Loudové či Aloise Piňose.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka