Padělky reality. Obrazy Luca Tuymanse jsou nespolehlivé jako naše vzpomínky
Současná výstava belgického malíře Luca Tuymanse v Palazzo Grassi v Benátkách je jeho první velkou samostatnou přehlídkou v Itálii. Na výstavě jsou k vidění umělcovy malby od roku 1986 do současnosti. Výběr naznačuje, že se jedná o velkou retrospektivu, zážitek z místa ale také ukazuje na podařenou site-specific instalaci.
Luc Tuymans je konceptuální malíř. Ve svých obrazech se zabývá otázkami spojenými s historickou pamětí a její reprezentací. Často se věnuje také tématům z každodenního života, ale i tam vstupuje do hry jeho konceptuální přístup. Jako předlohu si vybírá mediální obrazy nejrůznějšího druhu. Například fotografie z novin, přefocené záběry z televize nebo obrazy s nízkým rozlišením, stažené z internetu.
Čtěte také
Není ale hyperrealistický malíř. Mediální obrazy mění v nekontrastní autentické padělky reality. Využívá k tomu neobvykle rozptýlené světlo a barvy téměř vždy míchá s bělobou. Anemické obrazy tak vyvolávají v divácích zvláštní úzkost. Jeho umění je založeno na nedůvěře ke všem obrazům, ať už ručně malovaným nebo vytvářeným technickým způsobem. Fotografie podle něj není o nic méně zprostředkovaným a iluzivním zobrazením okolní reality než malba. Myslí si, že obrazy jsou stejně nespolehlivé, jako naše vzpomínky.
Svým uměním zpochybňuje svět, ale k tomu potřebuje obrazy tohoto světa
To, že tento konceptuální přístup k obrazům může stále vyvolávat kontroverze, dokazuje soudní spor z roku 2015. Fotografka jednoho belgického pravicového deníku obvinila malíře z plagiátorství, protože jako předlohu pro obraz použil její snímek z novin. Absurdní případ se dostal až před soud. Tuymans se hájil tím, že jeho obraz je parodie mediálního zobrazení. Navíc si původní snímek z novin vyfotil na svůj mobilní telefon a maloval tedy podle vlastní fotografie. Soud však na obhajobu nepřistoupil a uznal jeho vinu. Zajímavé na tomto přelíčení bylo také to, že obraz byl již prodán americkému sběrateli umění a soud porovnával fotografii s vytištěnou reprodukcí obrazu.
Budova Palazzo Grassi, kde se retrospektiva koná, vytváří dokonalé prostředí pro obrazy plné tlumených barev. Vnitřní stěny starého paláce jsou pokryté vybledlými tělovými barvami, podlaha a výklenky jsou z šedobílého mramoru. Barevnost interiéru se nápadně podobá Tuymansovým obrazům. Instalace působí, jako by malby byly vytvořeny přímo pro toto místo.
Rodinná noční můra v mozaice
Na podlaze vnitřního nádvoří je položená mozaika o rozměrech přibližně 10 x 10m. Má název Schwarzheide. Předobrazem mozaiky byl stejnojmenný olej z roku 1986, na kterém jsou rychlými tahy štětce naznačeny borovice a na pozadí tenké vertikální linie.
Jedná se o místo, kde během druhé světové války stál koncentrační tábor. Svislé čáry odkazují k faktu, že vězni své kresby trhali na tenké proužky, aby je mohli před dozorci lépe ukrýt. Na výstavě se z 80 vystavených obrazů 14 věnuje minulosti spojené s nacismem. Jak říká sám autor: „Po druhé světové válce jsme jako Evropané přišli téměř o všechno.” Další důvod, proč se Tuymans tak často věnuje tomuto tématu, je autobiografický. Holandská část jeho rodiny, ze které pocházela matka, spolupracovala během války s odbojem, otcova vlámská část naopak kolaborovala s nacisty. Debaty na toto téma doprovázely téměř každý společný rodinný oběd a staly se noční můrou jeho dětství.
O záchranu duše už nikomu nejde. Zachraňte si holou kůži
Výstava v Benátkách se jmenuje La Pelle, v českém překladu Kůže. Název odkazuje na román, který v roce 1949 napsal italský spisovatel Curzio Malaparte. Děj se odehrává v Neapoli na konci druhé světové války. Podle Tuymansových slov se poválečná Evropa nacházela uprostřed chaosu, stejně jako ta dnešní. Sílící antisemitismus a nárůst extrémní pravice je podle něj alarmující. Přichází temné časy. Tuymans nám názvem své výstavy naznačuje, že podobně jako v Malaparteho slavném románu, dnes nikomu bohužel nejde o záchranu duše, ale o to, zachránit si alespoň vlastní kůži.
Výstavu v Benátkách můžete navštívit do 6. 1. 2020
Související
-
Překvapení letošní Turnerovy ceny, všichni jsou vítězové a nikdo není poražený
Nejprestižnější britské výtvarné ocenění si letos mezi sebou po dohodě rozdělili všichni nominovaní.
-
Město rozbitých výloh – německá umělkyně hledá zvuk sociálních nepokojů
Německá umělkyně Hito Steyerl zkoumá, jak umělá inteligence rozpoznává a vyhodnocuje „zločinecký” charakter nebo chování.
-
Napětí na okraji. Hranice pozemku jako hranice identity. Trecartin a Fitch vystavují v Miláně
V galerii Fondazione Prada právě probíhá výstava Whether Line americké umělecké dvojice Lizzie Fitch a Ryana Trecartina ve které se propojují hranice identity a pozemku.