Napětí na okraji. Hranice pozemku jako hranice identity. Trecartin a Fitch vystavují v Miláně​

Immagine della mostra/ Exhibition view of “Lizzie Fitch | Ryan Trecartin: Whether Line”, Courtesy Fondazione Prada
Immagine della mostra/ Exhibition view of “Lizzie Fitch | Ryan Trecartin: Whether Line”, Courtesy Fondazione Prada

V milánské galerii Fondazione Prada právě probíhá výstava Whether Line americké umělecké dvojice Lizzie Fitch a Ryana Trecartina ve které se propojují hranice identity a pozemku.

Ryan Trecartin a Lizzie Fitch jsou stálá umělecká dvojice, která se dala dohromady na univerzitě Rhode Island. I když Trecartinovo jméno je pravděpodobně mnohem známější, všechna videa vytvářejí společně. Spolupráci také oba vnímají jako nedílnou součást tvůrčího procesu. Závěrečná školní práce Ryana Tricartina A Family Finds Entertainment z roku 2004 byla prezentována na Whitney bienále jako dílo nejmladšího umělce. Video vypadá, jako by vycházelo z fenoménu youtuberů, nicméně server YouTube vznikl až rok poté, v roce 2005. Kromě YouTube odkazují Fitch a Trecartin nejčastěji na reality show, televizní seriály, bizarní erotické filmy, béčkové horory nebo pohádky. Do svých videoartových filmů vkládají politický obsah a po formální stránce se jedná o zručné tvůrce poučené jak výtvarným uměním, tak klasickou kinematografií. Čerpají z tvorby režisérů, jako jsou John Waters a David Lynch, inspirují se filmy Rituál nebo Záhada Blair Witch. Kromě výrazných kostýmů a líčení, hraje důležitou roli propracovaný střih a zvuková stopa.

Dívka od vedle zkoumá identitu

Milánská výstava Whether Line je součástí projektu koncipovaného jako trilogie. Pracuje s myšlenkou hospodaření na pozemku a s napětím, které se vytváří na okrajích.

Nemusí to být pouze v souvislosti s konkrétním místem, ale také s hranicemi osobnosti nebo identity. Lizzie Fitch a Ryan Trecartin patří mezi umělce, kteří tematizují internet a jeho vliv na chování současné společnosti. Zajímá je to, jak vnímání naší identity změnila například sociální média. Jazyk připodobňují ke konzervování potravin, k procesům jako je nakládání a fermentace. Postavy ve filmu často mluví o ideologii jako o sklizni. Jsou různá roční období a v každém se rodí jiné myšlenky. Někdy se však sklizeň nepovede. Podobně vidí také venkov, kde se tradičně konzervují určité zvyky a kultura. Film nám naznačuje, že se možná všichni nacházíme ve virtuálním prostoru, mapa je součástí hry a hranice se neustále proměňují. Postava „neighbor girl“, do které se Trecartin stylizuje, je hlavním motivem celého filmu. Hranice identity a pozemku jsou propojeny. Dívka je nezodpovědná, velice emocionální až agresivní. Mluví současně v minulém, přítomném i budoucím čase. Její řeč je zakódovaná a jako vypravěči se jí nedá věřit, což je reflexe současných Spojených států.

Realita a realitka

Jejich výstavy jsou vždy velmi ambiciózní, videa doplněna o komplexní prostředí a nákladné instalace. Whether Line sponzorovala bohatá nadace Fondazione Prada, spojená se stejnojmennou módní značkou. Produkce je okázalá.

The Movies, 2019 Lizzie Fitch | Ryan 2019

Součástí projektu bylo zakoupení pozemku v americkém Ohiu, blízko městečka Athens, kde oba autoři vyrůstali. Kromě toho, že se na pozemek přestěhovali se svými partnery, začali zde také stavět kulisy pro svůj filmový projekt. Nejvíce scén se odehrává v obrovském, pouze z části zařízeném domě. Výraznou dominantu tvoří nedostavěný skatepark a vysoká dřevěná věž. Skupina herců v čele s Trecartinem, který jako obvykle hraje hlavní roli, se pohybuje po celém pozemku. Běhají po silnici, procházejí se lesem nebo si v noci vyjdou na místní hřbitov. Celé natáčení od začátku provázeli komplikace. Jednak špatné počasí, které neustále zdržovalo natáčecí plán, tak problémy se sousedy. Hádky se  postupně změnily v bitvy. Drony přelétávaly sem a tam. Kontroverzní umělci nakonec všechny tyto podněty zapracovali do improvizovaného scénáře, takže se události staly nedílnou součástí výsledného videa.

Výstavu můžete navštívit do 5. srpna, součástí je také první kompletní retrospektiva všech filmů Lizzie Fitch a Ryana Trecartina, kterou je možné vidět až do 30. září.

Spustit audio
autor: Martina Holá

Související