Otloukánek jménem první republika. Dnes ji vnímáme nostalgicky, ve 20. století ale byla nenáviděná, říká historik umění Pavel Zatloukal

20. únor 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Pavel Zatloukal

Proč by lidi měli přijet na výlet do Olomouce? „Protože se jí i ve dvacátém století podařilo leccos nepokazit,“ říká historik umění a někdejší dlouholetý ředitel Muzea umění Olomouc Pavel Zatloukal. Na pozadí rozhovoru, který s ním vedl Michal Bureš, se odrážela jeho nová publikace s názvem Meditace o městě krajině umění: Olomouc 1919 – 1989, na které pracoval dva a půl roku.

Do knihy o městě svého dětství, dospívání i zralého života shrnul kunsthistorik profesor Pavel Zatloukal v podstatě vše, co se mu v oblasti dějin umění 20. století podařilo nashromáždit, a přidal i přesah do literatury, filozofie a památkové péče.

03006842.jpeg

Právě ta byla ostatně jedním ze dvou důvodů, proč svůj život zasvětil kunsthistorii. Tím druhým důvodem byl malíř, fotograf a teoretik Václav Zykmund, jehož přednášky si student Pavel Zatloukal na přelomu 60. a 70. let zamiloval. „Tehdy na fakultě končil, hanebně ho vyhodili. Sedávali jsme u něj celé odpoledne až do večera, věnoval nám hodně pozornosti. Vyprávěl o dějinách výtvarného umění, hudbě, literatuře, o filozofii, to byla syntéza, kterou jsem do té doby nepoznal. Vůbec nevadilo, že u toho vypil třeba celou lahev vína, nepoznali jsme to,“ vzpomíná Zatloukal.

Kvalita se vyjeví při srovnání

Do své knihy Meditace o městě krajině umění tak po Zykmundově syntetickém vzoru zapracoval i vztah olomouckých obyvatel ke krajině a vše zaštítil duší bytostného Olomoučana, jenž leccos o tomto starobylém městě, jeho architektuře a geniu loci ví.

„S údivem jsem zjistil, že toho ale taky spoustu nevím. Kromě faktů mě zajímala a vzrušovala hlavně mentalita místních lidí a to, jak se ve dvacátém století proměňovala. Tak třeba na první republiku se dnes díváme nostalgicky, ale ona byla těžce nenáviděná. Už ve třicátých letech byla silně pomlouvaná z hlediska němčiny. Za protektorátu se zase nelíbilo, že v té době panovala liberální demokracie, a po válce vadilo, že prvorepublikové Československo se obracelo k Západu,“ konstatuje.

Čtěte také

Pavel Zatloukal se dodnes považuje za politického člověka, silně prožívá nejen dění na české politické scéně, ale i na té americké. Ve věcech, které považoval za prostor kultivující, se angažoval už v osmdesátých letech jako řadový zaměstnanec skomírající Galerie výtvarného umění, na jejíchž troskách s kolegy po revoluci postavil Muzeum umění Olomouc.

Dnes doufá v úspěšný vznik plánovaného Středoevropského fóra Olomouc (SEFO), které má potenciál přesáhnout svým významem hranice České republiky. Podmínkou ovšem je otevření hledí a snaha dávat věci do kontextu. „Chcete-li posoudit, co z umění 20. a 21. století má kvalitu, musíte to srovnat s něčím jiným.“  

Spustit audio