Per Olov Enquist: Noc tribádek

Jan Grygar, Tereza Groszmannová, Martin Sláma a Barbora Goldmannová
Jan Grygar, Tereza Groszmannová, Martin Sláma a Barbora Goldmannová

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

Píše se rok 1889 a v kodaňském experimentálním divadle Dagmar se právě připravuje nová hra Augusta Strindberga nazvaná „Ta silnější“. V ponurém sále, používaném jako sklad místního pivovaru, se v důsledku studování komorního psychodramatu pomalu začne rozplétat síť vzájemných vztahů, jejímž vyústěním není pouhé rozhodnutí o tom, zda bude profesní budoucnost přítomných úspěšná, či ne. Noc tribádek švédského dramatika Pera Olova Enquista poslouchejte on-line do 16. března 2018.

Divadelní zkoušky je účasten autor, herečka a jeho manželka Siri von Essen, její přítelkyně Marie Davidová a slavný dánský herec Viggo Schiwe, který se ujímá režie.

Rámec, zřejmě nejúspěšnější Enquistovy divadelní hry z roku 1975, jež byla zároveň jeho prvotinou, vychází z historicky doloženého faktu o prvním nastudování Strindbergovy minimalistické aktovky „Ta silnější“. Konec 19. století – svázanost společenskými konvencemi, nerovné ženské postavení, ale také pochybné soužití a krachující manželství Strindberga jsou samy o sobě zajímavé. U Enquista však slouží jako spouštěcí mechanismus k tématům, která odpovídají dnešku – postavení současného muže a ženy ve společnosti, vymezování sexuální orientace, alkoholismus a vše ostatní, co po století lidské emancipace stále není bráno za samozřejmost. Problémy, patřící jakoby do mikrosvěta divadelníků, se nápadně podobají tomu, co v soukromí prožívá zřejmě každý současník např. v podobě otázky přijetí sama sebe, jež se dramatem významně vine.

August Strindberg

Zajímavostí tohoto Enquistova textu je fakt, že postavu slavného dramatika záměrně nevykresloval na základě znalosti reálií, ale fiktivně. Rafinovanou metodou – studiem Strindbergových dramatických charakterů a jeho uvažováním o nich, zkusil vytvořit postavy v Noci tribádek tak, jako by je napsal právě onen významný velikán. Že se to Enquistovi nejspíš povedlo, dokládá skandál po švédské premiéře, kdy se mu vyčítalo, že se nedržel dobových dokumentů, ani Strindbergovy oficiální biografie.

Rozhlasová inscenace vznikla úpravou divadelní hry v překladu Františka Fröhlicha. Tíživou atmosféru bytí ve zpuchřelých společenských konvencích v ní umocňují sevřený zvukový prostor, střídání konverzačního a psychologického hereckého tempa, minimum realistických zvuků a nápadité zvukové koláže.

Per Olov Enquist

Per Olov Enquist (1934) patří k předním švédským spisovatelům. K psaní filmových scénářů a divadelních dramat, v nichž s oblibou používá historicky známé postavy, které interpretuje jako současníky, se dostal poté, co se stal uznávaným romanopiscem. Kromě Noci tribádek byly na českých jevištích uvedeny také hry Ze života žížal, Obrázkáři, Faidra, V hodině rysa, Blanche a Marie. V Českém rozhlase byly natočeny tituly Faidra (1998, režie Lída Engelová) a V hodině rysa (2012, režie Natália Deáková).

Osoby a obsazení: August Strindberg (Jan Grygar), Siri von Essen (Tereza Groszmannová), Karolína Marie Davidová (Barbora Goldmannová), Viggo Schiwe (Martin Sláma)

Autor: Per Olov Enquist
Překlad: František Fröhlich
Dramaturgie: Hana Hložková
Hudba: Mario Buzzi
Režie: Lukáš Kopecký
Zvukový mistr: Lukáš Dolejší

V Brně natočila Tvůrčí skupina Drama a literatura v roce 2018.