Odysea plná barev na téma migrace a exil. Do českých kin míří koprodukční animovaný snímek Přes hranici
Vznikl v česko-francouzsko-německé koprodukci, sbírá pozitivní kritiky i uznání a ocenění. A to třeba na letošním festivalu ve francouzském Annecy. V českých kinech se objeví koncem listopadu, premiéru bude mít na Festivalu francouzského filmu v Praze 19. listopadu.
Jedná se o inspiraci. Protože děj snímku je smyšlený a vytvořili jsme jej společně s mojí spolu scénáristkou Marie Desplechin. Chtěly jsme vyprávět příběh o migraci a exilu.
režisérka snímku Přes hranici Florence Miailhe
Hlavními postavami jsou děti, prchající a hledající nový domov. „Rozhodly jsme se vyprávět příběh dvou dětí, které se ocitnou samotné, ztratí své rodiče. Jedná se navíc o velmi aktuální téma. Mnohdy se totiž dozvídáme o dospívajících, jenž přijdou o své rodiny cestou a musí se zčistajasna rozhodovat sami,” říká režisérka. Její osobní vzpomínky se náznakově ve filmu přece jen objevují. „Moje prababička musela s celou rodinou uprchnout z Oděsy před židovským pogromem.”
Podstata filmu – migrace a exil
Snímek Přes hranici (La Traversée) ale nemá odkazovat k nějakému konkrétnímu místu. Sice se můžeme domnívat, že se děj nachází někde na Východě, jisti si ale nejsme. Stejně tak si nejsme jisti, proč rodina musí opustit svou vesnici a kdo a proč ji vypálil. Nikde není zmínka ani o konkrétním národě, ani o konkrétním náboženství. Autorkám se tak podařilo nevtíravě najít celou podstatu a tím je migrace a exil. „Upozorňujeme na migrování lidí, které tady bylo už na počátku 20. století, a kterého jsme svědky i teď,” říká režisérka.
Pocta mé matce
Hlavní postavy, dívka Kyona a její bratr Adriel, putují krajinou a snaží se dostat do bezpečí. Děti stojí před nepředvídatelnými situacemi, potkávají mnohdy hodné a přátelské obyvatele různých zemí, jindy ziskuchtivé a nebezpečné. „Myslím, že jsem si představovala svou matku, když jsem vytvořila postavu dívky Kyony. Stejně jako Kyona i moje matka měla u sebe stále svůj skicář, kam kreslila svou rodiny, prostředí kolem i lidi, které potkávala. Postava Kyony je tak uctění památky mé matky.”
Na skle malované
Francouzské kritiky nešetří chválou za bravurní ztvárnění tohoto animovaného snímku, který hýří barvami. Speciální technika malby na skleněných deskách vznikala i ve studiích v České republice. „Pracovali jsme technikou stop-motion, ne v objemu ale přímo na skleněné desce. Animátorky namalovaly postavu na desku, vyfotily ji, trochu ji posunuly. A tak stále pomalu dokola, až z toho vznikl dojem pohybu.” I proto, jak říká Florence Miailhe, snímek vznikal delší dobu. Přibližně dvě vteřiny za den.
Animovaný film Přes hranici premiérově uvede Festival francouzského filmu 19. listopadu 2021. Pak vstoupí do českých kin.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Psí voják Filip Topol. Portrét hudebníka, básníka a sebevraha životem
-
Richard Brautigan: V melounovém cukru. Psychedelický román, který uchvátil generaci hippies
-
Případy Sherlocka Holmese, otce Browna, slečny Marplové a dalších anglických detektivů
-
Mario Vargas Llosa: Krásné oči, ohyzdné obrazy. Zničující kritika navždy změní námořníkův život
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.