Od ideálu k politice a od politiky k terorismu. Husitská trilogie jako divadelní komprimát

24. leden 2020

Jako kreativní i kritickou konfrontaci s významnou kapitolou českých dějin pojali režisér Lukáš Brutovský a dramaturg Miro Dacho Husitskou trilogii Aloise Jiráska. Tři hry – Jan Hus, Jan Žižka a Jan Roháč – zkrátili do zhruba dvouhodinové inscenace, kterou nově uvádí divadlo Komedie.

Alois Jirásek vnímal husitské hnutí jako vrcholnou etapu naší národní historie. Věnoval jí mimo jiné i tři hry – Jan Žižka, Jan Hus a Jan Roháč – které vznikaly mezi lety 1903 až 1914. Ty se nyní staly inspirací a zdrojem pro divadelní hru Husitská trilogie slovenského režiséra Lukáše Brutovského. Výslednou inscenaci představuje jako divadelní komprimát, jako obraz cesty od ideálu k politice a od politiky k terorismu. Text opírá o základní situace z Jiráskových her.

Husitská trilogie, divadlo Komedie

„Text inscenace jsem doplnil o pasáže z dobových materiálů, jejichž jazyk a způsob mi připadal mnohdy i zajímavější, než jakým Jirásek popisuje jednotlivé situace. My jsme cílili na výběr z příběhu. Použil se tak například úryvek z kroniky Petra z Mladoňovic, což byl písař, který Jana Husa doprovázel do Konstancie. A použili jsme i dobové písně v současné hudební úpravě.“

Transformace různých podob husitské revoluce

V inscenaci Husitská trilogie se podle slov Lukáše Brutovského tvůrčí tým pokusil o transformaci různých podob husitské revoluce: „Od akademicko-teologické roviny v případě Husa, přes politickou, od které vše směřuje až občanské válce a následně k rovině válečné, která má místy znaky terorismu.“

Husitská trilogie, divadlo Komedie

Příběh husitského hnutí byl opakovaně zkreslován. Každá generace a politická garnitura si přetvářela mýtus podle svých potřeb a zájmů. Dramaturga Mira Dacha na příběhu Jana Husa a celého husitského hnutí zaujal motiv pravdy. Ve svých úvahách vycházel i ze hry Jan Hus Josefa Kajetána Tyla: „Mě zaujal dialog mezi Janem Husem a Štěpánem z Pálče, který byl Husovým spolužákem a posléze jedním z jeho největších odpůrců. V tom dialogu hovoří o pravdě, kterou zastává Hus, a na druhé straně o pragmatickém přístupu k životu, který zastává Štěpán z Pálče. Najednou mi spory o pravdu přišly nesmírně aktuální.“

Husitská trilogie, divadlo Komedie

Výrazný posun daného tématu do současnosti se projevuje především ve formě inscenace. Dominantou scénografie výtvarníka Juraje Kuchárka je trojice igelitových nafouknutých kupolí. „Jelikož se jedná o uzavřenou občanskou válku, tak jsme se dohodli, že by se vše mělo odehrávat v uzavřeném prostoru, ve kterém budou protagonisté nuceni celou dobu představení společně být, bez toho aniž by tento prostor mohli opustit,“ vysvětluje režisér Lukáš Brutovský.

Husitská trilogie, divadlo Komedie
Spustit audio