Napadlo mě, že existují věčná témata. Šostakovičova Čtrnáctá v Sedmém nebi Vladimíra Franze
Že se jedná o symfonii jako žádnou jinou od jejího skladatele, je nejen slyšitelné, ale i viditelné v okamžiku, kdy je v dohledu jevištní obsazení: dirigent, dva vokální sólisté (soprán a bas) a komorní orchestr složený pouze z bicích a smyčců. Je to jak písňový cyklus, tak vokální komorní hudba nejhlubšího významu – úvahy o smrti z děl vybraných básníků.
„Napadlo mě, že existují věčná témata a věčné problémy, mezi nimiž jsou láska a smrt,“ psal ruský skladatel Dmitrij Šostakovič při kompozici své Symfonie č. 14. Právě toto dílo rozebírá ve svém zářijovém Sedmém nebi Vladimír Franz.
Související
-
Sedmé nebe s Vladimírem Franzem: Dmitrij Šostakovič, hudba na pozadí stalinistického teroru
Třicátá léta v Sovětském svazu jsou o narůstání teroru, o zvůli jednotlivce, který zotročil celou zemi, s neustálým stupňováním vraždění.
-
Pavel Haas Quartet: Dmitrij Šostakovič
Právě vydané CD česko-slovenského Kvarteta Pavla Haase. Poslechněte si recenzi Dity Hradecké.
Nejposlouchanější
Walter Isaacson: Einstein – Jeho život a vesmír. Výběr z životopisu jednoho z nejvýznamnějších vědců
-
Karel Čapek: Krakatit. Román o výbušninách a snění, o lidských vášních a bohu
-
Proč pořád potřebujeme Kurta. Poslouchejte podcast Cobain o smrti ikony a nesmrtelnosti Nirvany
-
Karel Steigerwald: Marta Peschek jde do nebe. Komedie o prázdnotě v iluzích a o samotě bez iluzí
-
Jaroslav Achab Haidler: Král řezník. Starý pesachový příběh z revolučního roku 1848 v Alsasku
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.