Nadine

14. listopad 2008

Bývá zvykem filmy o ženách či natočené ženami označovat jako "ženské", a tak jim vyhrazovat zvláštní místo. Tato filmová škatulka z jakýchsi důvodů zpravidla vyžaduje speciální zacházení - je něčím zvláštní a na rozdíl od jiných filmů jako by byla určena tvorům z jiného vesmíru. Hlavní hrdinkou stejnojmenného snímku Nadine je sice žena, ale natočil jej muž, a ačkoliv se námět zdá navýsost "ženský", jedná se o chytrou zástěrku. UVNITŘ TRAILER!

Téma "úspěšných, osamělých a bezdětných žen" se stalo stereotypem. Režisér a autor scénáře v jedné osobě Erik de Bruyn jej však uchopil neotřelým způsobem a dosavadní klišé představuje v novém světle. Nadine, úspěšná bytová návrhářka, je ve svých čtyřiceti letech konfrontována se skutečností, že nestačila vyhovět společenským a svým osobním očekáváním. Nemá partnera ani rodinu a její život se dostává do slepé uličky. Když v supermarketu potká bývalého přítele s dítětem, ve zkratu několikaměsíčního chlapečka unese. Po počátečním šoku ze svého nečekaného mateřství se s dítětem rozjede napříč Evropou, z deštivého Holandska až k písečným plážím Atlantiku. Cesta za iluzí šťastné matky zároveň retrospektivně líčí klíčové okamžiky Nadina života, které ji dovedly až k zoufalému činu. Ve třech různých etapách jejího života svěřil Bruyn roli Nadine třem různým herečkám. Přiznaná jinakost tak dává pocítit plynutí času, a tím i změnu životních priorit a tužeb.

Film je jakousi existenciální road-movie, která reflektuje rovnici "úspěch + osamělost = stigma". Nevztahuje ji však pouze na ženy. Její platnost rozšiřuje na moderního městského člověka obecně, stejně jako strach z citových vazeb nebo ochotu s někým sdílet svůj život. Zároveň boří mýtus, že úspěšná kariéra je při absenci rodiny jediná možná omluvenka. Nadine celkem poctivě hledá a snaží se - pod tlakem okolností i zkušeností však odhaluje lásku jako "marketingový švindl" a úzkost z toho poznání prožívá příhodně v kosmetickém oddělení obchodního domu. U podobně osamělého kamaráda nenachází ani podporu, ani ochotu mít dítě společně, z jeho úst naopak vychází další kruté osobní poznání - "otcové neexistují, jsou to výmysly matek".

Nadine

Přes rozkrývání Nadina života zůstává tajemstvím, proč se právě ona dostala do takové životní situace. Kamera ji často snímá za sklem auta nebo za oknem domu a podobně zprostředkovaná zůstává i výpověď o první generaci, která tápe i na prahu středního věku. I přes tuto nejednoznačnost je Nadine silným, osobním filmem. Zvláště pro ty, kteří mají všechny možnosti a jejich život vypadá jako by stáli na břehu nekonečného jezera.

Nadine

Související odkazy: oficiální stránky filmu, ČSFD (flash trailer), CinemArt

Nadine psychologický / drama, Nizozemí / Belgie, 2007, 105 min.

Scénář, režie: Erik de Bruyn, kamera: Bert Haitsma, střih: Sander Kuipers

Hrají: Monic Hendrickxová, Beatriz Batardaová, Sanneke Bosová, Frank Lammers, Kurt Rogiers

autor: Věra Šmejkalová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.