Multižánrové trio Time for Three nebo Terence Blanchard. Klasiku na Grammy opanovala současná hudba a lidskoprávní tematika

Nejlepší dirigent, orchestrální výkon nebo komorní hudba. Hudební redaktoři Michaela Vostřelová a Daniel Jäger znají vítěze 65. ročníku cen Grammy v oblasti klasické hudby
Vítězství v klasicko-hudebních kategoriích amerických cen Grammy si v převážné většině odnesly nahrávky současné hudby a také ty, které akcentovaly boje za lidská práva nebo sociální témata. Zčásti se tak potvrdila dlouhodobá tendence oceňování obsahově hodnotných, ale hudebně ne vždy zcela obhajitelných projektů.
Například v kategorii Nejlepší orchestrální nahrávka zvítězil v konkurenci Losangelské nebo Berlínské filharmonie překvapivě Newyorský mládežnický orchestr, který nahrál hudbu afroamerických skladatelek Florence Price, Jessie Montgomery a Valerie Coleman. Také v kategorii komorní hudby hlasovalo nejvíc porotců pro současnou hudbu. Zvítězila nahrávka Attacca Quartet s hudbou kalifornské rodačky Caroline Shaw. Pikantní je, že na oceněném albu Evergreen soubor nahrál některé skladatelčiny kompozice, které už jsou zaznamenané na albu Orange. To ocenila akademie cenou Grammy už v roce 2020.
Operní kategorie letos prošla podstatnou koncepční změnou. Na ocenění mohly být nominované pouze premiérové nahrávky, takže zatímco v loňských ročnících se do nejužšího výběru dostala například nahrávka Janáčkovy Lišky Bystroušky nebo Händelovy Agrippiny, letos byla ve výběru pouze současná hudba. Vítězství získal jazzový trumpetista a plodný autor filmové hudby Terence Blanchard za svou operu Fire Shut Up In My Bones. Metropolitní opera s touto produkcí otevírala sezonu 2021/2022 v reakci na hnutí Black Lives Matter. Námět totiž čerpá z autobiografie afroamerického novináře Charlese M. Blowa, který ve stejnojmenné knize popsal svoje dětské trauma ze sexuálního zneužití.
V konkurenci nahrávky Bachových Janových pašijí, kterou pořídil se svými ansámbly John Eliot Gardiner, a Verdiho Requiem v podání castu Metropolitní opery, se ve sborové kategorii prosadil americký komorní sbor The Crossing. Ansámbl se sídlem ve Philadelphii se od svého vzniku zaměřuje na současnou hudbu a i na oceněné nahrávce zní nové kompozice – amerických autorů Eddieho Hilla a Michaela Gilbertsona.
Nahrávka multižánrového tria Time for Three s hudbou Kevina Putse a Jennifer Higdon získala ceny dvě, v kategorii Nejlepší sólový instrumentální výkon a v Nejlepší nahrávce současné hudby. A vedle svých kolegyní Joyce DiDonato nebo Sashi Cooke zvítězila sopranistka Renée Fleming s písňovým albem Voice of Nature. Vedle hudby Gabriela Faurého nebo Edvarda Griega na něj nahrála také několik nových skladeb, které vznikly přímo pro ni. „Hudba na albu sahá i dvě století nazpět,“ říká Fleming, „do doby, kdy lidé měli hluboký vztah ke kráse přírody. My jsme teď dosáhli okamžiku, kdy až příliš jasně vidíme dopady naší vlastní činnosti a křehkost našeho prostředí.“
Související
-
Grammy Awards 2023. Ondřej Pivec vybírá z aktuálních nominací
Český hudebník s mimořádnou osobní zkušeností týkající se Grammy Awards pootevírá svým typickým způsobem vrátka dovnitř hudební scény ovlivňující světové hudební dění.
-
Sedmé nebe s Martou Kloučkovou: Alba a písně nominované na cenu Grammy za rok 2022
Ttěšit se můžete třeba na The Baylor Project, Manhattan Transfer, Carmen Lundy, Floru Purim, Cecille McLorin Salvant, Kings Return, Brada Mehldaua a další.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.