Mlha
Říká se, že hřích je dědičný a že synové musí splatit hříchy otců (zvlášť ty spáchané na někom jiném). Jakpak by to nebyla pravda, když se vždycky najde někdo, kdo chce daný hřích pomstít. Ti důslední, co to nestihnout ještě za života, se pro odplatu vrací jako mrtví.
Ospalé, malé, ostrovní městečko Antonio Bay žije poklidným životem, místní honorace odhaluje pomník otcům zakladatelům, kteří ostrůvek kolonizovali, zkulturnili a zajistili mu prosperitu. Všechno by bylo poklidné i nadále, kdyby kotva jedné z rybářských lodí neuvízla na dně a při vytahování nevyhrábla předměty z minulosti, která měla zůstat skryta. Od toho okamžiku Antonio Bay každou noc pohlcuje tajemná, hrůzostrašná a smrtící mlha, jež postupně hubí místní obyvatele. Mladý rybář Nick (Tom Welling) s přítelkyní Elizabeth (Maggie Grace) náhodou narazí na stopy vedoucí k objasnění záhadného prokletí a v zoufalém závodu s časem se pokouší rozplést síť záhad dřív než bude pro celé městečko pozdě.
Mlhu natočil Rupert Wainwright jako remake klasického horroru Johna Carpentera (Věc, Halloween, Velké nesnáze v malé Číně) z roku 1980. S myšlenkou na oprášení starého příběhu přišel producent John Forster, kterého na něm přitahovala skutečnost, že zvládnul být hrůzostrašný i bez přehnaného násilí. Sám se k tomu vyjádřil: "Jednou z věcí, která se mi na původní Mlze velice líbila, bylo to naznačované násilí. Dodnes zabírá, pořád je to sakramentsky děsivý film. Mám pět vnuků a chci dělat filmy, na které by se mohli podívat. Nemohl bych natočit krvák."
John Forster má pravdu v jednom, Mlha skutečně není krvák. Bohužel není ani hrůzostrašná, ačkoli nevím, zda se Forster ve svém komentáři nezmiňoval spíše o původním Carpenterově snímku. Pokud bych měl shrnout svůj dojem z filmu do jednoho slova, řekl bych nuda. Herecké výkony by seděly spíše nějakému lacinému seriálu, postavy jsou schématické bez šťávy, vášně a života. Ze scénáře nejsou dostatečně jasné motivy jejich chování: Proč se otec Malone chová jako kdyby všechno věděl? Proč nikdo jiný nic neví? Proč Elizabeth trpí vizemi ve spánku i za bílého dne a proč se nakonec rozhodne vykoupit hříchy minulosti? Paradoxně mě napadlo, že nejživějšími postavami s nejpochopitelnějším jednáním byli mstící se duchové.
První polovinu filmu absolutně nechápete, kdo zabíjí a proč, což by nevadilo, kdyby způsob, jakým se před vámi tajemství postupně odkrývá, byl alespoň trochu zajímavý. Místo atraktivní možnosti logicky sledovat stopy minulosti a jít od jedné k druhé ovšem hlavní hrdinové získávají indicie stylem: Elizabeth spadne v přístavu do vody, a když se promáčená a napůl utopená sápe na břeh vytrhne ze zdi zvětralý kámen, za nímž se naprosto neporušen skrývá sto let starý deník. Případně se za bílého dne z ničeho nic zasní a hlavou jí jako film probíhají obrazy z dávné minulosti.
Dobře, i absenci logiky bych třeba odpustil, kdybych alespoň trochu cítil strašidelné mrazení. Toho jsem se však nedočkal. Umělý kouř, nezřetelné pohyby v něm a digitální efekty na dnešní dobu vyloženě amatérské, mě opravdu neděsí. Mlha je skutečně béčkem po všech stránkách, odpovídá tomu i klasická kamera bez nápadu a hudební doprovod, který vám v paměti zaručeně neutkví.
Nabízí se otázka, proč vlastně modernizovat už jednou natočený film, jestliže se nevyužijí možnosti, které nabízejí moderní technologie, příběh nikterak nezaktuálněl a konečný výsledek působí přinejmenším rozpačitě. Odpovědí jsou jako obvykle peníze. Pokud chcete sponzorovat podobné tendence v kinematografii, zajděte na Mlhu. Pokud však patříte k fanouškům hororu a chcete Mlhu vidět, zkuste spíš v půjčovně zapátrat po původním Carpenterově snímku.
Související odkazy: oficiální stránky filmu, Falcon
Mlha (The Fog, USA, 2005)
Režie: Rupert Wainwright, podle filmu Mlha (scénář John Carpenter a Debra Hill), scénář: Cooper Layne, producenti: Debra Hill, David Foster a John Carpenter, vedoucí výroby: Todd Garner, Dan Kolsrud a Derek Dauchy, kamera: Nathan Hope, hlavní výtvarník: Michael Diner a Graeme Murray, střih: Dennis Virkler, kostýmy: Monique Prudhomme, hudba: Graeme Revell
Hrají: Tom Welling (Nick Castle), Maggie Grace (Elizabeth Williams), Selma Blair (Stevie Wayne), DeRay Davis (Spooner), Kenneth Welsh (Tom Malone), Adrian Hough (otec Malone)
Nejposlouchanější
-
George Bernard Shaw: Pygmalion. Jiřina Bohdalová a Miloš Kopecký v brilantní irské komedii
-
Vánoční vyprávění Sigismunda Boušky, Marka Piętoně, H. Ch. Andersena a Josefa Lady
-
Jane Austenová: Rozum a cit. Příběh o osudových láskách, nadějích i milostných zklamáních
-
Nový Svět očima místních. Živá vesnice uprostřed turistického centra Prahy
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.