Minulost se už nevrátí. Vyšla prozaická prvotina básníka a kritika Tomáše Gabriela
Spisovatel a literární kritik Tomáš Gabriel se dnes řadí mezi etablované české autory a nepřehlédnutelné postavy tuzemské literární scény. Za svou básnickou tvorbu byl nominován na Cenu Jiřího Ortena i cenu Magnesia Litera, stal se editorem ročenky Nejlepší české básně 2015 a sám zasedl už v několika literárních porotách. Nyní mu v nakladatelství Dauphin vyšla kniha s názvem Čest chlapa, která je jeho oficiální prozaickou prvotinou.
Z pražské kavárny do rodné vesnice
Útlá novela se stejně jako mnoho jiných prozaických debutů opírá o řadu autobiografických motivů. Hlavní hrdina Alois je třicetiletý literát s výrazným sklonem k sebereflexi, která končívá rozvíjením leckdy planých úvah.
„Zkusil těch keců nechat, ale chtě nechtě ještě chvíli pozoroval sebe sama, jak se pozoruje,“ popisuje samotný protagonista dosti příznačnou scénu ze své návštěvy jedné pražské kavárny.
Kromě sebeironie obdařil autor svého hrdinu i specifickým postojem k psaní, v němž se odráží jeho vlastní tvůrčí zásady, které kdysi zformuloval následovně: „Snažím se nepohrdat rozumem, nebát se do toho sáhnout, nebát se volit si témata.“
Alois nemá ve zvyku spoléhat na záblesky inspirace či podněty zvenčí, neboť prohlašuje: „Podle svého mínění by byl (tátovými slovy) ‚houby básníkem‘, kdyby se vzdal pokaždé, když neví, o čem psát.“
Výstižné předivo lidských vztahů
Středobodem celého vyprávění se stává Aloisova výprava do středočeské vesnice Kuchař. Veden touhou ještě jednou navštívit rodný dům, který noví majitelé proměnili na vepřín, se pokusí dobrodružnou cestou oživit vzpomínky z dětství. Nejzásadnějším momentem celé hrdinovy anabáze se stane setkání s Annou, jež tu krátce předtím začala vypomáhat a která ztělesňuje druhou polovinu pomyslné rovnice příběhu.
Předivo lidských vztahů a příbuzenských vazeb hraje v novele stěžejní roli. Všechny figury se dočkají stručné, ale výstižné charakterizace, která prozrazuje autorovo okouzlení lidskou různorodostí i jeho pochopení pro naše slabosti. Nepopiratelná je rovněž autorova znalost vesnického prostředí i mentality a slovníku tamních obyvatel.
Příběh vyprávěný staromilcem
Zatímco básnická tvorba Tomáše Gabriela vyniká podle kritiků výrazovou i tematickou bohatostí až přebujelostí, novela Čest chlapa působí o poznání střídměji. I tady ovšem zřetelně převažuje intelekt nad emocemi, konstrukt nad živelností a reflexe nad akcí.
Podstatnou roli tu hraje určitá forma staromilství: nejen v lehce nostalgickém pohledu na minulost, ale i pokud jde o hodnoty (samotný titul knihy působí dnes takřka anachronicky).
První knižní próza Tomáše Gabriela působí oproti jeho básnickým sbírkám až zakřiknutě. Přesto je zajímavá tím, jak v ní autor ohledává témata a motivy, které jsme si zvykli přehlížet.
Související
-
Člověk člověku vlkem. Bohemistka Zuzana Říhová novým románem stvrzuje svůj spisovatelský talent
Autorka antologie Neplač, vstaň a střílej či monografie Vprostřed davu je sama literárně činná a v nakladatelství Argo jí vyšel nový román Cestou špendlíků nebo jehel.
-
Na cestě k prozření. Dystopicky laděné Vřeteno je románovým debutem umělce Jakuba Königa
Nyní renesančnímu umělci, známému z hudební scény jako Kittchen, vyšel kromě nové desky nazvané Puls také první román Vřeteno, nesoucí podtitul „román z propasti“.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka